Článek
Spojení „sportovní hybrid“ působí v době, kdy skoro každý automobilový výrobce označuje své vozy slovem „sportovní“, jako marketingová slovní hříčka. Na okresních silničkách jižní Moravy jsme krátce zkoušeli, zda to v případě Hondy CR-Z opravdu platí.
Nejprve tu máme vzhled. Názor na vzhled karoserie nechť si udělá každý sám, naživo nicméně působí CR-Z vskutku dravě. Auto je nízké, široké (velký podíl na tom má i protáhlé přední sklo). Široké zadní blatníky i zakončení u C sloupku vypadají výtečně. Honda CR-Z sdílí podvozek s Insightem, kromě zkráceného rozvoru je zde ale nemálo úprav.
Především CR-Z dostalo manuální převodovku, která se ke sportovnímu kupé hodí mnohem více než samočinné převodovky. Má šest stupňů a řadí bezproblémově. Dalším pozitivem jsou nízko položené sportovní sedačky. Výtečný je i malý volant a umístění řadící páky. Zadní sedačky jsou vysloveně nouzové a velikost zavazadelníku zrovna neoslní.
Důležité je, jak cé-er-zetko jezdí. Během krátké jízdy nebylo možné pořádně vyzkoušet jízdní vlastnosti, určitá hravost však vozu není cizí. Řízení s elektromechanickým posilovačem není zrovna komunikativní, ale je strmé a přesné. Přilnavost poháněné přední nápravy i malé náklony karoserie působí slibně.
Manuální šestistupňová převodovka je spojena s 1,5litrovým čtyřválcovým motorem. Patnáctistovka nabízí celkový výkon 91 kW (124 k) a točivý moment 174 Nm. Spalovacímu motoru navíc pomáhá elektromotor, jenž generuje až 78 Nm točivého momentu a 10 kW (14 k). Zrychlení 0-100 km/h proběhne za 9,9 vteřin, CR-Z jede až 200 km/h.
Motoru chybí více koní i točivého momentu, pokud je CR-Z bráno coby sportovní auto, nemělo by se stát, že deset let stará Octavia 1,9 TDI má papírově o dost lepší pružnost motoru. Spotřeba paliva u CR-Z činí v kombinovaném režimu rovných 5 litrů, což je velmi zajímavá hodnota.
Cena nejnižší výbavy začíná na částce 569 000 korun, u ní překvapí plechová kola. Lépe vybavená verze Sport, která už má vše důležité v základu, stojí 600 tisíc korun.