Článek
Chceme auto pro mladší řidiče a za jeho volantem chceme vidět více mužů. To je ve stručnosti poselství třetí generace Toyoty Yaris, zástupce segmentu B vyráběného ve Francii. Stávající generaci totiž řídili hlavně starší řidiči a ženy.
Mezi konkurenty Yarise kromě Fabie patří například Renault Clio, VW Polo, Seat Ibiza, Ford Fiesta nebo Kia Rio, jejíž nová evoluce právě vstoupila na český trh. Mužské publikum má nalákat odvážněji střižená karoserie, která už není tak kulatá, ale má ostřejší rysy (patrné zejména při pohledu na přední masku nebo tvar zadních světel). Mladší řidiče zase Toyota láká na multimediální funkce, které umožňují propojovat mobilní telefony nebo externí přehrávače hudby. Ale bude to stačit?
Nárůst o 100 mm
Oproti minulé generaci vůz narostl o 100 mm na nynějších 3885 mm, což je o pár milimetrů méně, než kolik je průměrná délka v segmentu B. Skvělý je poloměr otáčení 4,7 metru, který umožňuje pohodlnější jízdu ve stísněných městských uličkách.
Po nasednutí dovnitř je okamžitě vidět zlepšení ergonomie – rychloměr umístěný neprakticky uprostřed se společně s otáčkoměrem přestěhoval do tubusů za volant. Také dílenské zpracování bylo v pořádku, celkově útulný interiér kazil tu a tam tvrdý plast. Neintuitivní je ovládání palubního počítače archaickou tyčkou. Pochvalu zaslouží příplatková dotyková obrazovka, která obsahuje jednak snadno ovladatelnou a graficky přehlednou navigaci, bonusem je zadní parkovací kamera. O stírání čelního okna se nyní stará pouze jeden stěrač, jeho účinnost je bezproblémová.
Místa je ve voze přiměřeně, vzhledem k dobrým možnostem nastavení sedačky a volantu si za volantem najde pohodlnou pozici snad každý řidič (nestěžoval si ani 195 cm vysoký kolega novinář). Vzadu také nebudete trpět nedostatkem místa, cestující nad 180 cm si při delších cestách budou stěžovat na malý prostor pro kolena i hlavu.
Kufr má slušných 286 litrů, zadní sedadla jdou sklopit a pak objem naroste na 768 litrů. Zadní sedačky už nejsou posouvací jako u minulé generace, příliš to ale nevadí, protože vzadu je více místa než dříve.
V nabídce jsou tři motory, benzínový tříválec, čtyřválec a naftový čtyřválec s objemem 1,4 litru. Podle Toyoty bude podíl naftových motorů pouhých 20 procent, nejčastěji prý zákazníci budou kupovat zážehový čtyřválec. My jsme vyzkoušeli nejlevnější variantu, kterou je litrový tříválec.
Motor je spřažen s přesnou manuální pětistupňovou převodovkou, při vytočení má hutný jadrný zvuk a jeho 69 koní rozpohybuje automobil až na 155 km/h. Se syrovým motorem s pouhou čtyřicítkou najetých kilometrů jsme po dánských dálnicích a venkovských okreskách jezdili za průměrných 6 litrů benzínu.
Po nadzvednutí kapoty nešlo klepající se tříválec nazvat jiným slovem než „motůrek“, i díky tomu váží nejlevnější yaris pouhých 1060 kilogramů (čtyřválec je o 40 kg těžší). Díky využití vysokopevnostní oceli a hliníku je nová generace až o 40 kg lehčí než předchůdce.
Bohatá základní výbava
V Česku se yaris začne prodávat v říjnu, objednávat lze už nyní. Zaváděcí ceny platné do konce letošního roku nabízejí pětidvéřovou verzi s litrovým tříválcem za 239 900 korun, čtyřválec stojí 299 900 korun (ovšem ve vyšší výbavě Active) a nejdražší je dieselový motor – stojí od 329 900 korun.
V základní výbavě je kladen důraz především na bezpečnost: kromě povinného ABS tak základní výbava obsahuje EBD, brzdového asistenta, elektronickou stabilizaci VSC a protiprokluzový systém TRC. K dalším prvkům patří 7 (!) airbagů - dva přední, dva boční, dva hlavové a jeden kolenní (u řidiče). Dále máte v základu výškově i podélně nastavitelný volant, výškově i podélně stavitelné sedadlo řidiče nebo centrální zamykání. Chybí pouze autorádio, které lze objednat ve zvýhodněném paketu. Takhle bohatou základní výbavu nabízí v segmentu B málokdo.