Článek
Automobilka Mazda je známá tím, že staví řidičsky zajímavá obyčejná auta a s výjimkou unikátního „vznětového benziňáku” SkyActiv-X se u zážehových motorů vyhýbá přeplňování i v dnešní, emisními normami těsně spoutané době. Je ale jedna věc, které se očividně vyhnout nedokáže – elektrická auta.
To ostatně už nějakou dobu víme. Nyní se však dozvídáme, že elektromobil se představí na tokijském autosalonu v příštím měsíci. Webu Automotive News to potvrdil mluvčí značky Jošikazu Nagai. Má to být zcela nový model, nikoliv elektrická verze existujícího auta, třebaže fotografie -– oficiální přímo od Mazdy – ukazují prototyp s karoserií modelu CX-30.
Prototypy nejsou zrovna konkurencí Porsche Taycan, mírně řečeno. Pohání je elektromotor o 143 koních a 264 N.m, který je napájen z baterie o kapacitě 35,5 kWh. Zejména ta kapacita je dnes už vážně málo – zhruba tolik má Volkswagen e-Golf, jehož životní cyklus ale končí, a i Renault Zoe při posledním faceliftu dostal 52kWh baterii.
Ovšem v produkční verzi může být pohonné ústrojí jiné, s lepšími parametry. Mazda chce uvést elektromobil na trh příští rok. Má jím odstartovat elektrifikaci celé své nabídky.
Elektro-Mazda být k mání jako čistý bateriový elektromobil a také jako EREV, Extended Range Electric Vehicle, tedy elektromobil s „prodlouženým dojezdem” pomocí palubního generátoru elektřiny. Něco jako BMW i3s REx, například. Je ale možné, že každá verze bude k mání pro jiné trhy.
Mazda v minulosti uváděla, že chce dělat řidičsky zajímavé elektromobily. Podle dostupných obrázků ale bude veškerou techniku soustředí na a před přední nápravu – elektromotor i případný prodlužovač dojezdu. Mazda ale umí udělat zábavnou předokolku, takže jak to bude s jízdními vlastnostmi elektromobilu ve skutečnosti, si zatím počkejme.