Hlavní obsah

První elektrické Suzuki dorazilo do Prahy, zákazníci si ještě počkají

6:19
6:19

Poslechněte si tento článek

České zastoupení japonské automobilky Suzuki představilo v Praze první čistě elektrický model značky, jehož prodej odstartuje až v listopadu. Konečně jsme si však mohli vůz poprvé naživo prohlédnout a dozvěděli jsme se několik zajímavých novinek.

Foto: Suzuki

Suzuki e Vitara

Článek

Model Vitara se v nabídce automobilky Suzuki objevuje již od roku 1988, kdy byla představena první generace, tehdy ještě v podobě dostupného offroadu s rámovou konstrukcí, přiřaditelným pohonem všech kol a redukční převodovkou. Během let se vitara výrazně změnila, dodnes však zůstává symbolem dostupného a jízdně příjemného SUV, které se nelekne ani náročnějšího terénu.

V loňském roce se však model Vitara stal nositelem další důležité změny, neboť první masově vyráběný elektromobil značky dostal označení e Vitara. A právě tento vůz nedávno v rámci svého evropského turné přicestoval na skok i do Prahy, kde jsme si ho mohli prohlédnout i osahat.

Nová e Vitara přitom už z dálky zaujme nevšedním vzhledem, který navazuje na koncept eVX a výrazně se odlišuje od současné produkce značky. Světla na sebe strhávají pozornost novým světelným podpisem, vůbec poprvé ale Suzuki nabídne i adaptivní funkce včetně stínování okolního provozu.

Celkově je příď poměrně výrazně tvarovaná, a to zejména v oblasti nárazníku. Z boku zaujmou svalnatě vystouplé blatníky i relativně nízká linie prosklení, která vůz opticky snižuje. V nabídce nebude chybět ani dvoubarevné lakování s černou střechou a litá kola s lehce futuristickými tvary budou dostupná ve velikosti 18 a 19 palců.

Spodní část vozu je tradičně oplastovaná, jak už je u SUV zvykem. Zmínku si ovšem zaslouží kamery na spodní straně zrcátek, zajišťující 360° přehled o okolí vozu z kabiny, i kliky zadních dveří umístěné poměrně vysoko do rohu před C sloupek, což by mohlo zkomplikovat nastupování například dětem.

Dodejme, že s délkou 4275 mm zapadá elektrický model e Vitara mezi klasickou Suzuki Vitara (4175 mm) a větší Suzuki S-Cross (4305 mm). Rozvor e Vitary s délkou 2700 mm je však největší mezi těmito modely, což je příslib dostatku místa v kabině.

Moderní a prostorná

I zde se přitom odehrály výrazné změny. Automobilka poprvé nabízí digitálně přístrojový štít, který je navíc poprvé spojen do jednoho panelu s infotainmentem. Grafika působí moderně a chod systému se zdál celkem plynulý, lepší představu si ale uděláme až během klasického testu.

Mezi novinky v kabině patří také pouze dvouramenný volant, který je nahoře i dole zploštělý. U Suzuki potěší i klasický důraz na praktičnost se zachováním mnoha fyzických tlačítek a spoustou odkládacích prostor, včetně praktické přihrádky pod středovou konzolou s držáky nápojů a bezdrátovou nabíječkou.

Palubní desce dominují tradičně tvrdé plasty, zpracování je ovšem na slušné úrovni, jak je pro automobilku zvykem. Sedadla v prezentované vyšší výbavě navíc dostala čalounění kombinující látku s dvoubarevnou kůží a nechybělo ani ambientní osvětlení.

Kabinu navíc příjemně prosvětlovalo střešní okno, které ovšem ubírá prostor nad hlavou v druhé řadě sedadel, což ovšem automobilka vyřešila šikovným vybráním prostoru nad hlavovými opěrkami. Ve výsledku nám tak nechyběl prostor před koleny ani nad hlavou, sezení je pohodlné a stejně tak i přístup na zadní sedadla.

Objem zavazadelníku by se měl pohybovat okolo 320 litrů, detailnější informace ale zatím nemáme k dispozici. Potěší však opěradla dělená v poměru 40:20:40 nebo dvojité dno, pod které se i u vozu s pohonem všech kol vejdou nabíjecí kabely. Přední kufr ovšem e Vitara nedostala.

Až v listopadu

Prezentace nové e Vitary v Praze byla pouze statická, ostatně výroba vozu odstartuje teprve v dubnu, první vozy by měly do Evropy přicestovat během září, Česko se dočká v říjnu a zahájení prodejů je naplánováno až na listopad tohoto roku.

Foto: Suzuki

Suzuki e Vitara nabídne i pohon všech kol schopný simulovat nápravovou uzávěrku diferenciálu.

Výrobu vozu zajišťuje indický závod společnosti Maruti Suzuki, zatímco v maďarské továrně automobilky pokračuje produkce modelů Vitara a S-Cross. Suzuki ovšem plánuje nabídnout v Evropě do roku 2030 rovnou čtyři elektrické modely, není tedy vyloučeno, že se některý z nich bude časem vyrábět i na starém kontinentu.

Včetně čtyřkolky

Připomeňme, že technickým základem modelu je nová platforma Heartect-e s lithium-železo-fosfátovou baterií uloženou uprostřed pod podlahou. Model bude nabízen s dvěma velikostmi baterie (49 a 61 kWh) a pohonem pouze předních i všech kol s dvojicí elektromotorů.

Čtyřkolka bude dostupná pouze s větší baterií a kromě vyššího točivého momentu nabídne i schopnost simulovat uzávěrku nápravového diferenciálu pro jízdu náročným terénem, kterou usnadní i světlá výška 180 mm.

Dojezd zatím neznáme, čtyřkolka by však měla na předokolku ztrácet zhruba 50 kilometrů. Nabíjení bude podporováno při výkonu až 150 kW, díky čemuž by nabití z 10 na 80 procent mělo trvat asi 45 minut. Pomalé nabíjení zvládne e Vitara při výkonu 11 kW.

Vedle dojezdu pak velkou otázkou zůstává ještě cena, která bude pro segment kompaktních elektromobilů velmi důležitým aspektem. Tu se však zřejmě dozvíme až s blížícím se příchodem vozu na trh.

Výběr článků

Načítám