Článek
Elektrická auta a motocykly se rozmáhají až v poslední době, ovšem nejsou novým vynálezem. Na přelomu 19. a 20. století soupeřila elektřina s benzínem o dominanci v pohonu samohybů; benzín ji převálcoval pro svou snadnou dostupnost a skladovatelnost.
Jedním z účastníků tohoto soupeření byla tříkolka francouzského vynálezce Gustava Trouvého. Šasi sice nebylo jeho nápadem, použil stroj anglického vynáleze Jamese Starleyho, ke kterému přimontoval elektromotor a baterie. Svůj samohyb poprvé úspěšně otestoval v dubnu 1881, před 140 lety. Třebaže nazvat ji automobilem by bylo asi troufalé, je považována za první elektrické vozidlo na světě.
Poslední osobní Tatra se představila před 25 lety. Byl to propadák, dnes je ceněná
U příležitosti výročí vznikla ve Francii replika, která se projela ulicemi Paříže v neděli 18. dubna. Není úplně přesná, použité bateriové technologie jsou novější, ale princip zůstává – jedno velké kolo vlevo, dvě menší vpravo a, řekněme, ne zrovna dokonalé pohodlí jezdce.
Dnes je takový stroj kuriozitou, vhodnou nanejvýš do muzea a na občasné projížďky. Ve své době ale musel vzbudit pořádný rozruch – osobní dopravní prostředek, který by k pohybu nepotřeboval práci člověka či zvířete, byl něčím nevídaným. Kromě elektrické tříkolky jsou mu připisovány také vynálezy závěsného lodního motoru, elektrického piana, baterie na principu uhlíku a zinku nebo čelové svítilny.