Článek
Elektrická auta a motocykly se rozmáhají až v poslední době, ovšem nejsou novým vynálezem. Na přelomu 19. a 20. století soupeřila elektřina s benzínem o dominanci v pohonu samohybů; benzín ji převálcoval pro svou snadnou dostupnost a skladovatelnost.
Jedním z účastníků tohoto soupeření byla tříkolka francouzského vynálezce Gustava Trouvého. Šasi sice nebylo jeho nápadem, použil stroj anglického vynáleze Jamese Starleyho, ke kterému přimontoval elektromotor a baterie. Svůj samohyb poprvé úspěšně otestoval v dubnu 1881, před 140 lety. Třebaže nazvat ji automobilem by bylo asi troufalé, je považována za první elektrické vozidlo na světě.
U příležitosti výročí vznikla ve Francii replika, která se projela ulicemi Paříže v neděli 18. dubna. Není úplně přesná, použité bateriové technologie jsou novější, ale princip zůstává – jedno velké kolo vlevo, dvě menší vpravo a, řekněme, ne zrovna dokonalé pohodlí jezdce.
Dnes je takový stroj kuriozitou, vhodnou nanejvýš do muzea a na občasné projížďky. Ve své době ale musel vzbudit pořádný rozruch – osobní dopravní prostředek, který by k pohybu nepotřeboval práci člověka či zvířete, byl něčím nevídaným. Kromě elektrické tříkolky jsou mu připisovány také vynálezy závěsného lodního motoru, elektrického piana, baterie na principu uhlíku a zinku nebo čelové svítilny.