Článek
Rodinná SUV značky Peugeot, modely 3008 a 5008, jsou na trhu už od roku 2016, a tak v loňském roce prošly modernizací. Změny se týkaly zejména designu. A přídavku nočního vidění, ale to zatím nebyl prostor vyzkoušet.
Oba modely spolu vyjma plug-in hybridu sdílí techniku; dá se říci, že 5008 je prodloužená 3008 o dvě místa k sezení, resp. kufr, ale rozdílů je o něco víc. Příď ale byla vždy stejná, takže i nyní dostala stejnou modernizaci.
Celá přední maska včetně nárazníku je u obou komplet nová a z krátké zkušenosti v pražských Vysočanech, kde Peugeot novinky českým novinářům představil, nutno říci, že jim to vážně sluší. Jak v detailech masky, jejíž mřížka falešně přechází až pod světlomety, tak i v „tygřích zubech” nových světel.
Ty samozřejmě ukrývají denní svícení a blinkry, jak je u nových peugeotů zvykem. A v osvětlení je novinka i vzadu – v sekvenčních LEDkových blinkrech.
Drobných změn se dočkal i interiér. Tou nejdůležitější je podstatně větší centrální displej, který nově, podobně jako např. v DS 7 Crossback, trvale zobrazuje nastavenou teplotu v klimatizaci po stranách hlavního zobrazení uprostřed; tím může být i Android Auto nebo Apple CarPlay.
Zůstává ale nutnost se pro změnu teploty přepnout do jiné sekce infotainmentu; k číslům po stranách displeje nepřibyla tlačítka k takovému úkonu. Podle českého zastoupení Peugeotu se o ničem takovém ani neuvažovalo.
Konfigurace volantu a displeje iCockpitu zůstala stejná – a příjemně mě překvapila, neboť 3008 i 5008 patří k hrstce peugeotů, v nichž na přístrojový štít vidím dobře.
Design uvnitř tohoto displeje zůstává jedním z bezkonkurenčně nejkrásnějších, které na současném trhu najdete. Nedrží se sveřepě žádných tvarů, rychlost je vždy perfektně čitelná a místo základních kruhů v některých zobrazeních nabízí bubny, které se otáčejí pod pevnou ručičkou.
Kromě toho stojí za pochvalu dvě varianty obložení přístrojové desky – šedý filc a dřevo. Nejen, že na obě svítí ve dveřích ambientní osvětlení, což vypadá milionově, ale také jsou obě velmi příjemné na dotek.
K tomu, jak auta jezdí, si z kratičkých jízd dovolím jen pár postřehů; obě auta budeme mít ve standardním testu, kde se na jízdní kvality zaměříme podrobněji.
Jako první jsem zakusil třísetkoňovou 3008 HYbrid4, která řeší největší nedostatek běžné 3008, a sice absenci pohonu všech kol. Zadní kola sice pohání jen elektřinou, ale zato v režimu elektrické jízdy pro pohon využívá primárně zadní 112k elektromotor.
Je tedy zadokolkou, což je na chování docela hezky znát. Až když přidám víc plynu, zapojí se do hry přední 110k elektromotor. V 13,2kWh baterii mají energie podle automobilky na 59 kilometrů, reálně odhaduji něco okolo 35-40 km, soudě dle toho, že při nabití baterie lehce nad půlku ukazoval displej dojezd 20 km.
Peugeot 3008 v Česku začíná na ceně 562 000 korun za základní výbavu Active s 1,2l tříválcem PureTech o výkonu 130 koní a s manuálním šestikvaltem. Verze HYbrid4 má 300 koní a stojí nejméně 1 200 000 korun.
Větší 5008 jsem vyzkoušel s benzínovou šestnáctistovkou o 180 koních a stejně výkonným dvoulitrovým turbodieselem, oba s osmistupňovým planetovým automatem značky Aisin.
Na srovnání spotřeby nebyl prostor, ale zátah obou verzí, stejně jako kultivovanost, jsou velmi příjemné; adekvátní tomu, aby dokázaly rozumně hýbat plně naloženým autem. Oba mají v režimu Sport velmi příjemnou, rychlou odezvu na plynový pedál, a turbodiesel v kombinaci skutečného zvuku motoru a falešného zvuku z reproduktorů velmi zajímavě zní.
Na 5008 je okamžitě znát, že řídím o něco větší auto. Od B-sloupků dozadu je totiž zvětšené. Kromě dveří jednak odlišnými sedačkami v druhé řadě, na nichž je víc prostoru, ale kvůli třem mrňavým individuálním seslím méně pohodlí než v 3008. A jednak dvěma nouzovými sedačkami v kufru.
„Za sebe” se tady nevejdu ani náhodou, ale sedačky nejsou přehnaně tvrdé a dětem bude prostor stačit. A třebaže proces vyklápění sedaček není motorizován, je geniálně snadný – kromě krytu je vyklopení i zaklopení sedačky otázkou jednoho zatáhnutí za poutko, nanejvýš s docvaknutím, aby se sedačka zaaretovala.
Peugeot 5008 v Česku začíná na ceně 605 000 korun za základní výbavu Active s 1,2l tříválcem PureTech o výkonu 130 koní s manuální šestistupňovou převodovkou. Nejsilnější benzín 1,6 PureTech o 180 koních začíná na 865 tisících s výbavou GT, turbodiesel 2,0 BlueHDi o 180 koních stojí ve stejné výbavě nejméně 915 000 korun.
Jako celek působí oba faceliftované modely lépe, hodnotněji, příjemněji než dřív. Nový design přídě je vizuálně posunul o obrovský kus, stejně jako větší displej v interiéru.