Článek
Jak vypadají dodávky dnes, víme všichni - po silnicích jich jezdí hromady se zbožím či lidmi. Začátky lehkých užitkových aut ale vypadaly samozřejmě úplně jinak. Automobilka Mercedes-Benz to přiblížila dávným předchůdcem dnešního modelu Sprinter.
S jednoduchým názvem „Motorizované obchodní vozidlo Daimler“ začala v roce 1897 firma Daimler Motoren Gesellschaft, tedy dnešní automobilka Mercedes-Benz, vyrábět stroj, který zprvu nabídl užitečnou hmotnost 500 kg a byl poháněný dvouválcem o výkonu 5,6 koňské síly. Objem motoru byl 1,5 litru a nejvyšší rychlost byla 16 km/h.
Když přišel na trh, byl ještě výrazně inspirovaný koňmi taženými kočáry - motor byl pod sedačkou a před řidičem byl pouze volant se sloupkem řízení. Kousek z roku 1899, který Mercedes vytáhl z muzea a ukazuje ho na fotografiích, už má k dnešním dodávkám blíž - motor se přestěhoval nad přední nápravu pod „kapotu“.
Přišel s jednou zajímavou inovací - trubkovým chladičem. Tento vynález Wilhelma Maybacha byl při chlazení efektivnější než do té doby používané chladiče, takže vůz byl schopnější v přepravě těžkých nákladů.
Zajímavostí je také přenos síly motoru na zadní kola pomocí řetězového převodu, nikoliv řemene, jak měl o pár let starší těžký užitkový vůz Daimleru. A na kousku z roku 1899 také už vidíme gumové kontaktní plochy kol, nikoliv dřevěné s ocelovým pobitím. Pořád ale nečekejte žádnou ochranu řidiče či nákladu před povětrnostními vlivy.
Vývoj samozřejmě pokračoval dál, od roku 1900 bylo k mání více výkonových provedení. Dvouválec mohl mít od 4 do 8 koní, čtyřválec nabízel 6 až 12 koní a užitečné hmotnosti se pohybovaly od 800 kilogramů až do 3,2 tuny.