Článek
Víkendový provoz po dálnici D5 bude mít u Plzně zádrhel – od páteční 22. hodiny do pondělní 6. hodiny bude uzavřen tunel Valík. Po otevření se však stane prvním dálničním tunelem v Česku, kde bude povolena rychlost až 100 km/h.
Čtyřsetmetrový tunel prochází postupnou rekonstrukcí od 21. června. Po 13 letech provozu potřeboval opravy, další úpravy souvisejí se zvýšením rychlosti a s přeřazením tunelu z nejpřísnější bezpečnostní kategorie TA do kategorie TC. Nejprve se opravoval pravý tubus, po zhruba měsíci se nově instalované technologie otestovaly a začalo se s opravami v levém tubusu. Tento víkend jsou v plánu komplexní zkoušky celého tunelu.
Po zvýšení rychlosti na sto kilometrů v hodině se bude tato změna rok vyhodnocovat. „Nebudou-li zjištěny negativní dopady zvýšení rychlosti u tunelu Valík, pak budeme iniciovat zakotvení této změny ve výstavbě a předpisech. Každopádně se chceme s rychlostními limity v tunelech přiblížit státům EU,” řekl mluvčí Ředitelství silnic a dálnic Jan Studecký.
Všechny ostatní dálniční tunely prozatím zůstanou u osmdesátikilometrové rychlosti. Na řadě míst její dodržování hlídají radary.
Pro nákladní auta se nic nemění, těm zůstává na celé dálnici limit 80 km/h. Zvýšení dovolené rychlosti v tunelu však znamená, že osobní auta budou brzdit ze stotřicítky jen o 30, nikoliv o 50 km/h. To má benefit mimo jiné v nižším opotřebení brzd, při kterém vznikají pevné částice, a nižší emise z výfukových plynů při tom, jak auto za tunelem zrychluje zpátky na 130 km/h.