Článek
Ferrit se k vývoji nakladače dostal poté, co jej v letech 2008 a 2009 coby firmu zaměřenou na výrobu důlních strojů a zařízení tvrdě zasáhla krize těžebního a uhelného průmyslu. „Ze dne na den nám spadly zakázky a stáli jsme před problémem, čím a jak rychle je nahradit, abychom nemuseli propouštět,“ zavzpomínal generální ředitel firmy Pavel Mohelník.
Přes spolupráci s jihoafrickou firmou, se kterou Ferrit vyvinul a vyrobil důlní kolový tahač v nevýbušném provedení, se firma dostala k ruské společnosti UGMK, která působí v těžebním a zpracovatelském průmyslu. Pro ni pak ve Starém Městě nejprve vyrobili pozemní lokomotivu, která funguje v teplotách od -40 do +40 stupňů Celsia.
Poté přišel na řadu právě kolový nakladač s označením DNK10 FERRIT UGMK. Jeho vývoj a výroba trvaly dva roky. Zatímco UGMK, respektive jedna z jeho dceřiných firem ZHAAZ, bude dodávat nakladače pro ruský trh a země bývalého Sovětského svazu, Ferrit bude mít na starost výrobu pro zbytek světa.

První český kolový nakladač DNK10 FERRIT UGMK
„Navzájem si budeme dodávat komponenty, obě strany vyrábí zhruba polovinu stroje,“ nastínil Mohelník a dodal, že v následujících dvou letech vyrobí Ferrit ročně minimálně pět kusů důlního kolového nakladače, jehož šířka i výška je 2,5 metru, délka 10 metrů a který pohání šestiválcový dieselový motor Kamazu.
„Perspektiva je velká. Už dnes pracujeme na obdobném stroji, ale větším, který unese 14 tun. V začátku roku 2020 by měl spatřit světlo světa a vyrábět bychom měli až deset kusů ročně,“ prozradil generální ředitel, který označil spolupráci s ruskou firmou za oboustranně výhodnou. „Spojili jsme naše výrobní a vývojové schopnosti a možnosti s možností uplatnění na trhu, přímo na dolech UGMK,“ poukázal.

První český kolový nakladač DNK10 FERRIT UGMK
Ferrit byl založen v roce 1993, jeho jediný výrobní závod v ČR je ve Starém Městě, má však i menší pobočky v Rusku a Číně, které jsou zaměřené na výrobu méně sofistikovaných strojů. Firma zaměstnává 300 lidí a jejím nosným výrobním programem je důlní závěsná doprava.
Ročně vyrobí stovky závěsných lokomotiv. Více než 90 procent výroby jde na export, hlavně na ruský trh a trhy postsovětských zemí, šest procent výroby pro domácí trh odebírá jediný zákazník, těžební firma OKD.