Článek
Dosud bylo v Česku normou rychlonabíjení elektromobilů stejnosměrným proudem o výkonu 50 kW. Takových stanic je u silnic spousta. Jednu z hrstky výjimek tvořily tři Superchargery, ovšem ty mohou využívat jen auta značky Tesla. Nyní můžou superrychlé dobíjení využít všichni, kteří pojedou kolem Berouna.
Na vzdálenou chatu elektromobilem? Ano, ale...
Organizace Ionity, která v řadě států Evropy už rychlonabíječky provozuje, oficiálně otevřela svou první lokaci u Berouna, tj. u dálnice D5. O tomto místě se psalo už před několika měsíci, ovšem oficiální otevření podle tiskové zprávy přišlo až nyní.
Při použití s dnes vyráběnými vozy, které umožňují dobíjení maximálním výkonem zhruba 150 kW, Ionity reálně zvládá dobití baterií do kapacity přibližně 80 procent během 20 až 25 minut. To může dle typu elektromobilu představovat dojezd až 300 km. Nabíječku ale můžete využívat, i pokud vaše auto takový výkon nezvládne. Stačí podpora konektoru CCS Combo 2, který je pro rychlonabíjení v Evropě a u evropských aut nejrozšířenější.
V brzké době se očekává představení nových modelů aut, která budou schopna využít plný výkon Ionity a načerpat energii za podobný čas, jaký je třeba k doplnění nádrže tradičními palivy.
Využití rychlonabíjecí stanice Ionity bude v současnosti v České republice, bez ohledu na dobu nabíjení či kapacitu baterie vozu, zpoplatněno jednorázovou částkou 205 Kč. Fakturaci provádí systém automaticky a doklad uživatel dostane e-mailem.
Ionity je společný projekt BMW, Daimleru, Fordu a VW Group se značkami Audi a Porsche. S OMV již Ionity spolupracuje v Rakousku. Novou dobíjecí stanicí v ČR pokračuje ve svém plánu vybudovat do konce roku 2020 v Evropě až 400 dobíjecích lokalit.
V Česku je zhruba 400 dobíjecích stanic od různých provozovatelů. Největší ČEZ má aktuálně kolem 170 stanic. Ministerstvo dopravy chce během příštích čtyř let podpořit z operačního programu Doprava vybudování okolo 500 dalších rychlodobíjecích stanic po celé ČR.
ČEZ v současnosti připravuje výstavbu vysoce výkonných dobíjecích stanic s výkonem 150 kW. Jde o stanice, které budou postupně přebírat roli infrastruktury pro rychlé okamžité dobití na hlavních silničních tazích a ve městech a pro něž nebude problém zajistit dobití během 15 až 20 minut i u vozidel s větším objemem akumulátorů.