Článek
Končící rok mladoboleslavské automobilky Škoda byl ve znamení oslav. Jednak tomu na konci září bylo 125 let, co vznikla firma Laurin & Klement, a jednak tomu právě dnes, 27. prosince, je 115 let od představení prvního stroje, který můžeme nazývat automobilem - a který byl zván automobilem i tehdy. Je to Voiturette A.
Třebaže o něm poprvé hovořil vídeňský týdeník Allgemeine Automobil-Zeitung už 29. října 1905, šlo spíše o poodhalení - hovořil o prototypu „voiturette“. Tento francouzský výraz doslova znamená „vozík“.
Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly

Ke skutečnému odhalení, jak tento termín vnímáme dnes, došlo pro české publikum 27. prosince 1905, a to v časopise Sport a hry. Autor textu Vilém Heinz ho dle současné tiskové zprávy automobilky tehdy popsal slovy: „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce. (…) Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní. (…) Jest to dokonalý automobil o 2 místech. (…) Rychlost může býti regulována od 5 – 45 km/h (maximální rychlost přístupná rakouským automob. řádem); převody (rychlosti) jsou tak voleny, že možno vyjeti i stoupání 20 %.“

Laurin Klement Voituretta A na dobové...
Technickým základem Voiturette A byl žebřinový rám se dvěma tuhými nápravami, odpruženými listovými pery. Poháněl ji vidlicový dvouválec o objemu jednoho litru a výkonu sedmi koní, který spolupracoval s třístupňovou převodovkou. Zajímavostí je spojka, která byla kuželová s koženým obložením.

... a moderní fotografii
Zákazníci si mohli vybrat, jestli budou zadní kola poháněna pomocí kardanové hřídele či řetězů; většina volila první možnost. Na přání byla také skládací střecha či osvětlení.
Brzdění měl na starost buben za převodovkou, ovládaný pedálem, a bubny v zadních kolech, kterými se brzdilo ruční pákou. Cena vozu byla 3600 korun, což dnes vypadá jako pakatel, ovšem dělník v automobilce si tehdy vydělal pouhé dvě koruny za den.

Voiturette A vedle elektromobilu Škoda Enyaq
Úřední schválení Voiturette A do silničního provozu proběhlo 18. ledna 1906 a naživo se představila na pražském autosalonu 15. dubna 1906 - takže za pár měsíců bude slavit ještě jedno výročí.
Ve výrobě vydržela do roku 1907 a vzniklo 44 kusů, z nichž se dochovalo pět originálů - a jeden z nich je vystavený v muzeu automobilky v Mladé Boleslavi.

Titulní stránka týdeníku Sport a hry, v němž se Voiturette A představila