Hlavní obsah

První auto Laurina a Klementa slaví 115 let od představení

Novinky, Marek Bednář

První stroj firmy Laurin & Klement, předchůdkyně dnešní Škody Auto, kterému se dalo říkat automobil, se veřejnosti poprvé plně představil 27. prosince 1905, a to prostřednictvím časopisu Sport a hry.

Foto: Škoda

Laurin Klement Voituretta Typ A (na moderním snímku) bylo první skutečně sériové vyráběné auto této firmy.

Článek

Končící rok mladoboleslavské automobilky Škoda byl ve znamení oslav. Jednak tomu na konci září bylo 125 let, co vznikla firma Laurin & Klement, a jednak tomu právě dnes, 27. prosince, je 115 let od představení prvního stroje, který můžeme nazývat automobilem - a který byl zván automobilem i tehdy. Je to Voiturette A.

Třebaže o něm poprvé hovořil vídeňský týdeník Allgemeine Automobil-Zeitung už 29. října 1905, šlo spíše o poodhalení - hovořil o prototypu „voiturette“. Tento francouzský výraz doslova znamená „vozík“.

Laurin a Klement slaví 125 let. Předchůdce dnešní Škody začal s bicykly

AutoMoto

Ke skutečnému odhalení, jak tento termín vnímáme dnes, došlo pro české publikum 27. prosince 1905, a to v časopise Sport a hry. Autor textu Vilém Heinz ho dle současné tiskové zprávy automobilky tehdy popsal slovy: „Voituretta Laurin a Klement není povrchní konstrukce. (…) Vzhled její jest jedním slovem hezoučký, linie elegantní. (…) Jest to dokonalý automobil o 2 místech. (…) Rychlost může býti regulována od 5 – 45 km/h (maximální rychlost přístupná rakouským automob. řádem); převody (rychlosti) jsou tak voleny, že možno vyjeti i stoupání 20 %.“

Foto: Škoda

Laurin Klement Voituretta A na dobové...

Technickým základem Voiturette A byl žebřinový rám se dvěma tuhými nápravami, odpruženými listovými pery. Poháněl ji vidlicový dvouválec o objemu jednoho litru a výkonu sedmi koní, který spolupracoval s třístupňovou převodovkou. Zajímavostí je spojka, která byla kuželová s koženým obložením.

Foto: Škoda

... a moderní fotografii

Zákazníci si mohli vybrat, jestli budou zadní kola poháněna pomocí kardanové hřídele či řetězů; většina volila první možnost. Na přání byla také skládací střecha či osvětlení.

Brzdění měl na starost buben za převodovkou, ovládaný pedálem, a bubny v zadních kolech, kterými se brzdilo ruční pákou. Cena vozu byla 3600 korun, což dnes vypadá jako pakatel, ovšem dělník v automobilce si tehdy vydělal pouhé dvě koruny za den.

Foto: Škoda

Voiturette A vedle elektromobilu Škoda Enyaq

Úřední schválení Voiturette A do silničního provozu proběhlo 18. ledna 1906 a naživo se představila na pražském autosalonu 15. dubna 1906 - takže za pár měsíců bude slavit ještě jedno výročí.

Ve výrobě vydržela do roku 1907 a vzniklo 44 kusů, z nichž se dochovalo pět originálů - a jeden z nich je vystavený v muzeu automobilky v Mladé Boleslavi.

Foto: Škoda

Titulní stránka týdeníku Sport a hry, v němž se Voiturette A představila

Související články

Výběr článků

Načítám