Článek
Třebaže nejznámější auto Henryho Forda je nesporně Model T, první nebyl, jak ostatně naznačuje i jeho jméno. První dvoustopé motorové vozidlo, které Ford sestrojil, slaví 4. června své 125 výročí – v roce 1896 ho dokončil, sekerou zvětšil vrata své dílny za domem v Detroitu a vyjel s ním na první zkušební jízdu.
Za volantem Fordu Mustang Mach-E: Parádní elektrické svezení
Ford Quadricycle, jak se tento stroj jmenuje, měl místo k sezení pro dvě osoby, na přídi lampu, vespod dvouválec o výkonu čtyř koní a dvoustupňovou převodovku. Celé to stálo na kovovém rámu a čtyřech kolech z bicyklu. Proto stroj také dostal jméno Quadricycle – „čtyřkolka”.
Poháněna byla zadní kola a těmi předními se otáčelo pomocí dlouhé páky, kterou obsluhoval řidič – a mohl se o obsluhu snadno podělit se spolujezdcem. Nebyla tu zpátečka – podle webu Automotive News stroj vážil asi 500 liber (227 kg), takže vytlačit ho z parkovacího místa asi nebyl problém, pokud by v roce 1896 něco jako parkovací místa existovalo.
Nebyly tu dokonce ani brzdy. Zda se brzdilo podrážkou o kolo, není přesně známo, ale jednoho by to napadlo; quadricycle byla zpřevodována do rychlosti 32 km/h. Zda tolik dokázala i vyvinout, není známo.
Ford quadricycle prodal později v roce 1896 za 200 dolarů, což je ekvivalent dnešních 133 tisíc korun. Peníze použil na stavbu dalšího samohybu. První kousek, ten, který slaví výročí, nicméně údajně stále existuje – má stát v muzeu značky. Ford ho v roce 1904, když se jeho firma Ford Motor Company stávala úspěšnou, koupil zpátky za 65 dolarů (ekvivalent dnešních 41 tisíc korun).