Článek
Světově první aerodynamický automobil 1914 ALFA 40/60 Aerodinamica prototyp byl vytvořen pro hraběte Marca Ricottiho automobilkou ALFA (dnes Alfa Romeo), karoserii dodala firma Castagna.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/EjQBYp3.jpeg?fl=cro,0,40,800,450%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
ALFA 40/60 HP Aerodinamica prototyp
Díky svému futuristickému tvaru mohl prototyp dosáhnout na tu dobu ohromující rychlosti 139 km/h, a to s relativně malým motorem o výkonu 52kW-70 koní (70 koní má například i pátá generace VW Polo 1,2 MPI). V roce 1914 vyjel na silnici také slavný Ford model T s výkonem 14,7 kW (20 koní) při 1800 ot/min., který dosahoval maximální rychlosti 72 km/h.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_E_E/uNFBYp4.jpeg?fl=cro,0,0,800,1182%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
ALFA 40/60 HP Aerodinamica prototyp
Řidič seděl v Aerodinamice uprostřed a měl výhled jako z kabiny letadla. "Tunel" v přední části vozu nebyl jen pro okrasu, ale posílal proud vzduchu k motoru, který byl uložen v oblasti sedadel pro cestující. Stejně jako ostatní ALFY v té době měl i tento model čtyřventilový motor o objemu 6082 ccm.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/AENBY5n.jpeg?fl=cro,0,0,800,532%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
ALFA 40/60 HP Aerodinamica prototyp
Tento italský jednorázový prototyp se bohužel nikdy nedostal do sériové výroby, protože podle historiků "nenabídl žádné zlepšení výkonu oproti modelům s běžnou karoserií“, uvedl server DailyMail.
Prvním sériově vyráběným aerodynamickým automobilem se tak stal až v roce 1921 německý Rumpler OA 104, známější pod názvem Tropfenwagen. Ten měl taktéž kapkovitý tvar a dosahoval maximální rychlosti až 105 km/h. Konzervativní společnost ho však nepřijala a tak se ho vyrobilo pouze něco okolo stovky kusů.
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_F_F/EMQBY5p.jpeg?fl=cro,0,0,800,600%7Cres,1200,,1%7Cjpg,80,,1)
Rumpler Trophenwagen OA 104, Německo 1923