Článek
Aerodynamické tvary, kulatá světla a proudnicová karoserie připomínající slzu. V meziválečných dobách se takovými rysy vyznačovala vozidla, která vyjela z továrny Tatra v Kopřivnici. Byla nadčasová a dodnes si jich po technické stránce cení i odborná automobilová veřejnost.
Kopřivničtí inženýři ale nebyli jedinými, kteří v Česku uměli podobné věci. V Mladé Boleslavi totiž chtěli rovněž držet krok s dobou.
Škoda začala s aerodynamickými tvary koketovat přibližně v roce 1932, kdy začala vyvíjet model s názvem 932. Jeho hlavní doménou ale nebyl tvar, nýbrž čtyřválcový motor typu boxer, který měl protilehlé válce a byl uložen vzadu. Do krásy vůz ale nedorostl. To až o několik let později, kdy na jeho základech a z části i technice konstruktéři postavili prototyp 935 Dynamic.
Škoda 110 R je dnes ceněný veterán, ve své době kraloval i závodům. Slaví 50 let
Poprvé se nadčasově vyhlížející model představil na 25. ročníku pražského autosalonu v Holešovicích, kde auto šokovalo prakticky každého návštěvníka. Tatra totiž v tu chvíli nebyla jediným výrobcem „elegantních“ aut. Podobnost ke kopřivnickým modelům je ostatně nesporná. Zda ale inženýři ze Škody trochu opisovali, můžeme dnes jen hádat.
Samotné auto ovšem bylo a stále je překrásným exemplářem vrcholné technologie a designu meziválečné doby. Vůz měl díky oblé kapotě neuvěřitelná čísla odporu vzduchu na hranici 0,37.
Pod kapotou byl již zmiňovaný vzadu uložený motor boxer se čtyřmi válci a objemem 1995 kubických centimetrů, který dokázal auto rozpohybovat, aby jelo až 130 km/h, což bylo na tehdejší dobu úctyhodné číslo. Nelze pak nezmínit francouzskou elektromagnetickou převodovku Cotal. V meziválečné době byla ojedinělá, měla předvolbu a umožňovala tak poloautomatické řazení.
Před 85 lety se Karel Čapek vydal do Alp. Škoda Popular poté novomanžele dovezla i na svatbu
Zpočátku plánovala Škoda auto zapojit do produkční výroby, ale z tohoto plánu sešlo. V Mladé Boleslavi zkrátka nevěděli, zda by si tak extravagantní automobil v tehdejší době někdo zakoupil. Následně inženýry napadlo udělat z prototypu závodní auto, které se mělo účastnit i slavné Rallye Monte-Carlo. Z plánů ovšem sešlo a tento projekt upadl v zapomnění v roce 1939.
Škoda 935 Dynamic vznikla jako jedinečný model, který automobilka v roce 1939 prodala soukromému majiteli. V 60. letech ho ovšem Škoda odkoupila do svého vlastnictví. Na renovaci auto čekalo dlouhá léta. Slávy v původní podobě se vůz dočkal v roce 2015. Dnes je vystaven v muzeu automobilky Škoda v Mladé Boleslavi.