Hlavní obsah

Průměrné stáří českého vozového parku je 7,5 roku

Sedm a půl roku. Tak jsou v průměru staré automobily, autobusy a nákladní vozidla, které mají české registrační značky. Vyplývá to z výzkumu Ředitelství silnic a dálnic. Česká republika tak nezaostává stářím vozidel za Německem či Rakouskem.

Foto: maž, Novinky

Škodovka je v Česku nejčastějším osobním vozidlem.

Článek

Nejběžnější značkou na tuzemských silnicích je Škoda s 36procentním podílem, o druhé místo se dělí Volkswagen a Ford s osmi až devíti procenty. Vyplývá to z průzkumu Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), který monitoroval průjezdy aut na vybraných komunikacích. Při sčítání v městských ulicích a na silnicích různých tříd včetně dálnic a rychlostních komunikací se zaznamenávaly registrační značky aut. K nim se následně dohledávaly technické a emisní parametry.

Průzkum sledoval takzvanou dynamickou skladbu vozového parku, kdy se určuje stáří vozidel přímo na silnicích. Proti tomu statistická skladba vypovídá o celkovém počtu registrovaných vozidel (ty mají v Česku průměr 13,7 roku).

Starší vozy ale vyjíždějí na silnice méně často, než vozidla nová. Například vozidla vyrobená před rokem 1985 tvoří zhruba deset procent všech automobilů uvedených v centrálním registru vozidel. Na skutečných průjezdech se však tyto vozy podílí necelým procentem.

Největší průměrné stáří odhalil průzkum ŘSD u autobusů a osobních aut. U nich byl průměrný věk shodně 8,5 roku. Těžké nákladní vozy byly průměrně staré 7,6 roku, u lehkých nákladních aut to bylo 5,5 roku. Průměr všech vozidel je 7,5 roku.

Z hlediska používaného paliva mezi osobními automobily převažuje s 57 procenty benzin, 43 procent jezdí na naftu. Na plyn LPG nebo stlačený zemní plyn (CNG) jezdí necelé procento osobních aut. Nákladní vozidla a autobusy mají jako palivo téměř vždy naftu.

Výběr článků

Načítám