Hlavní obsah

Průměrné emise CO2 u nových aut loni stouply o 1,5 procenta

Průměrné emise CO2 u nových osobních aut za loňský rok vzrostly, patrně kvůli nárůstu podílu SUV a poklesu podílu malých aut. Vozy s nulovými emisemi mají jen 2 % trhu.

Foto: Milan Lažanský, Právo

Ilustrační foto

Článek

V Česku se loni zvýšily průměrné emise oxidu uhličitého (CO2) u nových osobních vozů o 1,5 procenta na 138 gramů na kilometr. Za posledních deset let emise CO2 klesly jen o tři gramy na kilometr. Vyplývá to z údajů Centra dopravního výzkumu (CDV).

„Za meziročním růstem průměrných emisí stojí pravděpodobně více faktorů: ať se jedná o opětovný růst podílu SUV a terénních vozidel na 44,6 procenta, pokles podílu malých vozidel na 13,4 procenta, ale také stále velmi nízký podíl vozidel s nulovými lokálními emisemi. Ty mají podíl dvě procenta trhu, což je ve srovnání mezi zeměmi Evropské unie jedním z nejnižších vůbec,“ uvedl ředitel CDV Jindřich Frič.

Lídrem mezi 20 nejregistrovanějšími značkami v České republice v průměrných emisích CO2 byl v uplynulém roce Renault se 123 gramy na kilometr, následoval Peugeot 125 g/km a Suzuki 125 g/km, které neobhájilo první pozici z roku 2021. Největší domácí značka Škoda Auto skončila na pátém místě se 130 g/km. Naopak nejvyšší průměrné emise měly značky Mercedes-Benz, Audi a nejhůře skončil se 183 g/km SsangYong.

Z 20 nejprodávanějších značek jich sedm emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo, o 4,5 %. U této značky bylo téměř každé šesté nově registrované osobní vozidlo s externím dobíjením. Největší nárůst, o devět procent na 154 gramů, zaznamenala značka Cupra.

Český trh nových osobních vozů loni poklesl zhruba o sedm procent na 192 087 nově prodaných aut.

Prodej osobních aut loni klesl o 7,2 procenta

Ekonomika
Související témata:

Výběr článků

Načítám