Článek
Jmenuje se Nikola One a je to opravdu grandiózní tahač. Ohromný dálniční expres je nositelem supermoderního designu i techniky. Ať se podíváme na jakoukoli část auta, jde o technologicky extrémně náročné a inovativní soustrojí, že se nechce ani věřit, že to jednou bude fungovat jako celek.
Tak například motor. Vlastně šest motorů. U každého kola je jeden a dohromady mají výkon 736 kW (1000 k) a točivý moment 2715 Nm. Využití pohonu všech kol zvýšilo trakční schopnost auta, dokáže tedy utáhnout těžší návěs než konkurenční vůz se spalovacím motorem.
Všechny elektromotory jsou elektronicky řízeny tak, aby byl vůz co nejstabilnější v jakékoli situaci. Stejně tak je řízeno i odpružení, jež bychom mohli přirovnat k závodním vozům. Ostatně na jeho konstrukci se podílela firma, která normálně závodní auta staví.
Ale pojďme se podívat na akumulátory. Mají lithium-iontovou technologii s kapacitou 320 kWh. Nabíjejí se pomocí palivových článků, tedy pomocí reakce vodíku s kyslíkem, kde uvolněné elektrony z reakce jsou zachytávány a posílány do akumulátorů.
Vodík si vozí náklaďák s sebou. Podle nákladu a typu auta by měl být dojezd na jednu natankovanou nádrž někde mezi 1287 až 1931 kilometry. Tankovat bude možno na čerpacích stanicích, které vybuduje sama firma. Mělo by jich být 364 v celých Spojených státech a v části Kanady.
Důležité je, že náklady na palivo mají být asi třetinové oproti standardním palivům. Firma bude auto prodávat, ale zároveň i pronajímat. V ceně pronájmu bude i palivo na jeden milión mil (asi 1,6 miliónu kilometrů). K nízké spotřebě pak má přispět velmi nízká hmotnost, která je asi o 900 kg menší než u stejně výkonného vozu se spalovacím motorem nebo vynikající aerodynamika.
I když je už prý přes 7000 rezervací se složenou kaucí, musí si případní majitelé ještě počkat. Nyní se začne vůz testovat a postupně se dostane až na výrobu. Ta by měla začít v roce 2020 v partnerské firmě Fitzgerald. První vlna vozidel by měla zahrnovat 5000 vozidel.
Na tiskové konferenci byl představen největší tahač Nikola One. Zároveň ale byly ohlášeny i verze menší s názvem Nikola Two, které jsou bez spací kabiny a s klasickým americkým nosem.