Článek
Hornopočernické Hummer centrum je díky svému situování kousek za hranicí metropole častým místem, kde automobilky novinářům předvádějí své nové modely s pohonem všech čtyř kol. Naposledy jsme zde vyzkoušeli omlazenou Dacii Duster. Zdejší kopce byly koncem listopadu řádně zablácené, takže jízda byla o to zajímavější.
Nutno dodat, že duster s pohonem 4x4, který zde reprezentuje elektromagnetická mezinápravová spojka původem od Nissanu, připojující ke standardně poháněné přední nápravě zadní kola, obstál velmi dobře. Krátká „jednička“ plní funkci redukčního pohonu, auto má navíc malé převisy a velká kola, což se v terénu vždy hodí.
Zablácené prudké kopce zvládá duster bez sebemenšího zaváhání, přenos mezi přední a zadní nápravou je plynulý a systém pohonu 4x4 je u dusteru stejný jako u verze před faceliftem. Stejné jsou i nájezdové úhly (vpředu 29,3 stupně, vzadu 34,9 stupňů) a brodivost (350 mm).
Nečekaně dobrá je i jízda skrz velké díry, kdy duster hladce projel i velké výmoly, na nichž řidič podvědomě očekával ránu od podvozku. Jenže žádné nepřicházely. Uvnitř v kabině jsou sice tvrdší plasty, ani na nerovnostech ale nic nevrzalo.
Zamrzel jen příliš horlivý posilovač řízení a nezakrytý podvozek, jinak se v lehkém terénu s dusterem jezdilo velmi příjemně. Dvaceticentimetrová světlá výška je znát.
Chybí sice vymoženosti typu elektronický pomocník sjíždění svahů, jako má třeba Škoda Yeti, v praxi to ale díky krátkému prvnímu rychlostnímu stupni ani nevadilo.
Mimo nezpevněné cesty se sice nedovede chovat tak suverénně jako třeba zmíněný yeti, poměrem cena/výkon ale duster představuje velmi zajímavou nabídku.
Lepší odhlučnění, nový motor, trochu jiný vzhled
Při porovnání s právě odcházející verzí si všimnete přepracované mřížky zdobené dvěma chromovanými proužky a nového nárazníku. Nový je i otvor pro přívod vzduchu a dvojité světlomety s pruhem diod pro denní svícení, který přední světla opticky rozčleňuje na tři části.
Nová jsou i šestnáctipalcová litá kola, jinak řešený je střešní nosič, na zádi přibyla leštěná koncovka výfuku. Jiná je i grafika zadních světel a také benzínový přeplňovaný motor 1.2 TCe naladěný na 125 koní. Přibyly tlumicí látky, které zajišťují větší akustický komfort.
Nabízené motorizace omlazené Dacie Duster v ČR | |||||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
Motor | 1.6 16V | 1.6 16V LPG | 1.2 TCe | 1.6 16V 4x4 | 1.5 dCi | 1.5 dCi | 1.5 dCi 4x4 |
Převodovka | 5M | 5M | 6M | 6M 4x4 | 6M | 6M | 6M 4x4 |
Zdvihový objem [cm³] | 1598 | 1598 | 1198 | 1598 | 1461 | 1461 | 1461 |
Největší výkon [kW/k] | 77/105 | 75/102 | 92/125 | 77/105 | 66/90 | 80/109 | 81/110 |
Největší toč. mom. [Nm] | 148 | 144 | 205 | 148 | 200 | 240 | 240 |
Max. rychlost [km/h] | 165 | 162 | 175 | 160 | 156 | 169 | 168 |
Zrychlení 0–100 km/h [s] | 11,8 | 12,8 | 10,4 | 13,5 | 14,2 | 12,2 | 12,9 |
Komb. spotřeba [l/100 km] | 7,1 | 9,0 | 6,2 | 8,0 | 5,2 | 5,5 | 5,7 |
Základní cena činí bez stokoruny 250 tisíc korun, pokud však chcete pohon 4x4, zaplatíte minimálně 315 tisíc. Test předchozí verze najdete v našem dřívějším článku. [celá zpráva]