Článek
Od listopadu 2013 pracoval tým 16 mladých lidí na navrženém vozidle, které se v úterý představilo v plné své kráse veřejnosti. Studenti ze Středního odborného učiliště na něm pracovali za podpory oddělení designu značky Škoda. Dvě dívky a čtrnáct chlapců tak dokázali, že lze navrhnout auto, které by splňovalo požadavky mladých lidí. Cílem projektu je posílit kreativitu a odbornost žáků tím, že do výroby promítnou své nadšení a vlastní nápady.
„Je to fantastický výsledek práce studentů, kteří potvrdili svoji tvořivost, kreativitu a hlavně své odborné kompetence. Sami projevovali nadšení a kolikrát ztráceli pojem o čase. To zaujetí tam rozhodně bylo a to je to nejcennější, co z té práce mohli získat, práce týmu,“ nadšeně popisuje ředitel Středního odborného učiliště společnosti Škoda Václav Pospíšil.
První meeting studentů byl s šéfdesignérem Škody Jozefem Kabaněm, který studenty nasměroval na konkrétní myšlenku a vznikl zde tento samotný nápad.
„Bylo hrozně těžké, abychom se všichni shodli na tom, co vlastně vyrobíme. Někdo chtěl závodní auto, někdo zase kabriolet. Nakonec jsme se domluvili, že by to mohlo být něco jiného než klasická škodovka. Můj spolužák Radovan celkový vzhled tohoto auta pak vyladil. Inspirací byl pro nás model škodovky S2000,“ prozradila členka týmu Jana Siudová.
Sportovní vnitřní výbava vychází z interiéru akčního modelu Citigo Sport. Patří sem červenou nití obšitý, kůží potažený tříramenný volant, stejně jako kůží potažená rukojeť ruční brzdy a hlavice řadicí páky. Potahy sedadel a vkládané koberce jsou provedeny ve sportovním designu. Přístrojová deska dostala originální bílo-červené provedení. Ve voze je navíc nainstalován speciální soundsystém o výkonu 300 W a modré LED-osvětlení, které reaguje na zvuk.
„Dalo mi to určitě hodně zkušeností, především se naučit dobře pracovat s lidmi a správně s nimi komunikovat. Je skvělé mít tu možnost zasáhnout do toho, jak auto vlastně bude vypadat. Navíc jsem zjistila, že bych mohla určitě i zapracovat více na angličtině,“ usmívá se studentka.
Exteriér vozidla zaujme metalickým lakem v kombinaci modré a bílé a sportovními, modře nalakovanými šestnáctipalcovými koly z lehkých slitin. Za zmínku stojí i působivý ručně vyrobený zadní spoiler a výfuk s dvojitou koncovkou. Ve vozidle pracuje standardní motor, benzinový litrový tříválec o výkonu (55 kW/75 k).
„Spolupracovali jsme s vývojem a výrobou. Mnohdy to bylo na kontaktech právě vývoje. Například zesilovač, to je zkouškový díl, který se používá ve vývoji. Tím, že se taky uřízla třeba střecha, tak jsme potřebovali jinou karoserii, tak se sehnala třeba taky z výroby,“ dodává ředitel učiliště.
Jde o historicky první učňovský projekt v České republice, ve kterém vzniklo upravené vozidlo, které se představilo i v zahraničí. [celá zpráva]
Samotné učiliště plánuje už v příštím roce vyrobit další vozidlo.