Hlavní obsah

Produkční Dacia Bigster přijede až v roce 2025, příští duster o rok dřív

Nové největší SUV značky Dacia, založené na konceptu Bigster, se začne vyrábět za dva roky - o rok později než nová generace dusteru. Obě budou vznikat v Rumunsku na platformě CMF-B.

Foto: Dacia

Koncept Dacia Bigster

Článek

Třebaže rumunská automobilka Dacia přišla s konceptem Bigster už před dvěma lety, na odhalení produkční verze si ještě budeme muset počkat, a to do roku 2025. Automobilka to uvedla v tiskové zprávě, v níž nastiňuje své plány do blízké budoucnosti.

Bigster - resp. produkční auto založené na konceptu tohoto jména; jak se bude sériově vyráběný vůz jmenovat, zatím není jasné - má být zhruba 4,6 m dlouhý, tedy o třicet centimetrů delší než v současnosti prodávaný model Duster. Navzdory takovým rozměrům má i on stát na modulární platformě CMF-B, která podpírá i malé sandero či lehce přes 4,5 m dlouhý jogger.

Foto: Dacia

Koncept Dacia Bigster

Tato platforma zatím podpírá pouze vozy s pohonem přední nápravy, ať už se zážehovými motory, s bivalentním pohonem na benzín a LPG, či hybridy. Tisková zpráva však hovoří i o možnosti pohonu všech kol, takže je nepravděpodobné, že by o tento velmi užitečný prvek byli zákazníci produkčního bigsteru ochuzeni.

Test modernizované Dacie Duster: Stále skvělý pracant

Testy

Automobilka hovoří o platformě CMF-B jako o středobodu své průmyslové strategie. Uvádí, že příští generace modelu Duster na ní bude stát také; dosavadní duster stojí na platformě B0+. Nový přijde o rok dřív než bigster, v roce 2024. Oba tyto vozy se budou vyrábět v továrně v rumunském Mioveni.

Produkční verze bigsteru se bude řadit do segmentu C, a tedy nad duster. To znamená, že by měla být uvnitř prostornější. Dacia slibuje i spoustu místa, ovšem zda nabídne i sedmimístné provedení jako u joggeru, zatím není jasné.

Co naopak přijít má, je hybridní pohonné ústrojí; s největší pravděpodobností totožné s tím v joggeru, které nabízí systém Renaultu zvaný E-Tech o výkonu 140 koní.

Foto: Renault

Tzv. multimódová automatická převodovka má dva elektromotory a žádnou třecí spojku. Chybí také synchronizační kroužky; všechno tohle obstarává malý pomocný elektromotor. Cílem je neprůstřelná spolehlivost a co nejhladší jízda.

Jeho základem je čtyřválec o objemu 1,6 litru, který je spojen s tzv. multimódovou automatickou převodovkou bez klasické třecí spojky či hydrodynamického měniče točivého momentu. Na tu jsou navázány dva elektromotory - hlavní hnací a druhý, menší, pomocný, který slouží ke srovnání otáček jednotlivých ozubených kol.

Převodovka má dva rychlostní stupně pro 50k elektromotor a čtyři, delší, pro 90k spalovací motor. Vůz se vždy rozjíždí na elektřinu, takže dojem z jízdy - alespoň u dříve zkoušeného clia se stejným systémem - je velmi podobný elektromobilu, spalovací motor pracuje až ve vyšších rychlostech.

První jízda hybridními Renaulty E-Tech: Skoro jako v elektromobilu

Testy
Související témata:

Výběr článků

Načítám