Článek
Nejoblíbenější značkou se sportovními geny je Porsche, které si letos pořídilo 248 zájemců z Česka, tedy meziročně o čtvrtinu více. V novém ferrari od dovozce odjíždělo 46 majitelů, což je podobný nárůst jako u porsche. Prodej značky Lamborghini, která v neděli slaví 60 let od svého založení, se od ledna do dubna zvýšil o 80 procent na 27 vozů.
Prodej luxusně-sportovní značky Bentley se letos v ČR snížil o 36 procent na 14 vozů, Rolls-Royce zaznamenal pokles registrací o 15 procent na 11 aut. Nejoblíbenějším luxusním modelem byl Mercedes S se 130 prodanými vozy před BMW řady 7. Třídě sportovních vozů kraluje BMW řady 4 s 83 prodanými kusy, o druhé místo se dělí Porsche 911 a Subaru BRZ.
Velká část výjimečných aut se k českým zákazníkům dostává jako ojetá. Češi si například letos dovezli 298 porsche z druhé ruky, 48 ferrari, 19 lamborghini nebo deset ojetých rolls-royců. Z části jde o vozy, které rozšiřují sbírky tuzemských sběratelů nebo investorů.
Podle kurátora sbírky Portu Galery Františka Vahaly klasická auta za poslední dekádu stoupla na hodnotě o 185 procent a přeskočila tak takové investiční komodity, jako je víno, hodinky a umění. Výnosnější jsou v současnosti pouze raritní whisky.
„Zásadní je raritnost vozu, tedy počet vyrobených kusů, jedinečnost nebo příběh konkrétního vozidla. A také jeho stav. Údržba klasických aut není levná a je stále těžší sehnat klíčové lidi, jako jsou například mechanici nebo klempíři. Proti jiným alternativním investicím je třeba hodně pečlivě vybírat konkrétní vůz, zejména kvůli jeho stavu. Automobil zkrátka není statický objekt, aby fungoval, musí se pohybovat, jinak chřadne. A to něco stojí,“ podotkl. Trh klasických aut podle něj dál poroste s nástupem elektromobility.