Článek
Tuzemský trh s novými osobními vozy by mohl letos kvůli dopadům epidemie covid-19 klesnout o 20 procent na zhruba 200 000 aut. Pesimistický odhad podle Vlčka hovoří o poklesu na 175 000 až 180 000 vozů. Prognózu Škoda upřesní v srpnu nebo v září.
Celosvětový trh se podle současných odhadů letos propadne rovněž o pětinu na zhruba 64 milionů aut. Příští rok by se měl zlepšit, nicméně prodeje nedosáhnou úrovně roku 2019.
V Evropě by mohl být pokles mezi 20 a 25 procenty, více postižené budou země na jihu kontinentu a Velká Británie. Za pět měsíců český trh klesl o 30,3 procenta na 74 258 vozů.
První jízda se Škodou Enyaq: Jedna z největších revolucí v historii značky
„Škoda na českém trhu zaznamenala za pět měsíců pokles o 22 procent, a zvýšila tak tržní podíl na téměř 40 procent. Za celý letošní rok chceme mít víc než třetinu trhu,” uvedl Vlček.
Skutečný propad českého trhu bude podle Vlčka nižší, protože od loňského roku je nutné odečíst například reexporty nových vozů do zahraničí a krátkodobé leasingy, které tvořily asi 15 000 až 20 000 vozů a letos se téměř nevyskytují.
Budou auta levnější, nebo dražší? Do vývoje cen promluví nejen koronavirus
Vlček zároveň zdůrazňuje, že ceny aut přesto rozhodně nemohou jít dolů, ba právě naopak. „Tlak na nás je ohromný,” říká s tím, že automobilkám podnikajícím v tomto nízkomaržovém byznysu dramaticky rostou například náklady spojené s emisními limity. Včetně pokut, které jsou spojené s jejich nedodržením u konkrétních modelů.
Něco jsme se i naučili
Uplynulé měsíce označuje Vlček jen za první zvládnutou fázi. Tu nejdůležitější misi má mít ale automobilka za sebou. „Ochrana zdraví našich zaměstnanců je pro nás prioritou. Ovšem netýká se to jen Škodováků, ale i celého dodavatelského řetězce,” říká.
V České republice Škoda zatím neregistruje žádné autorizované dealery, jejichž byznys by byl ohrožen. Automobilka podle Vlčka významně odložila splatnost aut a dalších produktů, aby svým partnerům umožnila překlenout období poklesu prodejů.
Vlček ale přiznává, že jestli bylo v minulých týdnech vůbec něco k užitku, je to rychlejší adaptace na nové technologie. A to jak v rámci firmy, tak i u dealerů.
Hybridní škodovky zní jako UFO, vývojáři ale v povinném bzučení vidí i příležitost
„Celkový on-line prodej se budeme učit ještě dlouhá léta. Ale jednotlivé digitální nástroje nám ulehčí práci. Naši partneři, dealeři, se pochopitelně nejdříve trochu obávali, co za tím jako značka vidíme. Jsem ale rád, že během této krize i ti skeptičtější pochopili, jak výhodná může být on-line komunikace se zákazníkem,” vysvětluje a jako příklad uvádí video chat servisního technika s klientem.
Škoda přerušila výrobu ve svých třech tuzemských závodech 18. března. K obnovení došlo až 27. dubna. I díky tomu nemusela Škoda řešit provizorní skladovací prostory jako v roce 2018, kdy v rámci kauzy Dieselgate zaplnila i milovické letiště.