Hlavní obsah

Prodej elektromobilů a plug-in hybridů v Číně klesl, poprvé po téměř půl roce

Prodej automobilů na alternativní pohon v Číně v lednu proti předchozímu měsíci klesl o 38,8 procenta. Je to první pokles od loňského srpna, uvedla dnes Čínská asociace výrobců automobilů (CAAM).

Foto: BYD

Čínský elektromobil BYD Seal

Článek

Příčinou poklesu prodejů je podle Čínské asociace výrobců automobilů slabá poptávka, a to i přesto, že americký výrobce elektromobilů Tesla nabídl další slevy.

Kategorie aut na alternativní pohon se v Číně označuje anglickou zkratkou NEV (New Energy Vehicles) a zahrnuje čistě elektrická auta, hybridní automobily a vozy s vodíkovým pohonem. Navzdory meziměsíčnímu poklesu byl jejich meziroční prodej v lednu o 78,8 procenta vyšší.

Čína je největším automobilovým trhem na světě, už před více než deseti lety předstihla Spojené státy. Data asociace CAAM sledují prodej aut od výrobců k prodejcům a zahrnují také užitková vozidla, jako jsou nákladní vozidla, pokud není uvedeno jinak.

Číně se nepovedlo překonat Japonsko ve vývozu aut, letos to bude mít ještě těžší

AutoMoto

Celkový prodej aut, včetně těch na export, v lednu dosáhl 2,44 milionu. To znamená meziroční nárůst o 47,9 procenta. Meziměsíčně se ale prodej aut v lednu o 22,7 procenta snížil, což je první takový pokles od listopadu. Prodej aut z kategorie NEV se na celkovém prodeji aut podílel z 29,9 procenta.

Loni v lednu se prodej osobních aut v Číně meziročně propadl o 37,9 procenta, meziměsíční pokles činil 40,4 procenta. To byl podle Čínské asociace osobních automobilů (CPCA) nejhorší lednový výsledek od doby po roce 2000. Důvodem je ukončení dotací a daňových úlev. Na tržbách se pak nepříznivě odrazil i nižší počet pracovních dnů, protože několikadenní volno kvůli oslavám lunárního Nového roku připadlo na leden. Letos je to až v únoru.

Čína letos v lednu vyvezla 443 tisíc vozidel, což představuje 18,2 procenta z celkově prodaných aut. Téměř jedno ze sedmi aut z kategorie NEV prodaných v lednu bylo také vyvezeno, ukazují údaje CAAM. Vývoz byl pro automobilky v Číně hnací silou růstu, neboť domácí poptávka slábne. Rostoucí vliv Číny jako vývozce aut se ale nelíbí některým zemím.

Čínské ministerstvo obchodu dnes uvedlo, že výrobce aut z kategorie NEV podpoří, aby aktivně reagovali na omezení zahraničního obchodu a spolupracovali se zahraničními společnostmi. Evropská unie už dříve oznámila, že chce vyšetřit, jak Čína své výrobce elektromobilů a dalších aut z kategorie NEV subvencuje.

Slabý začátek roku pro čínský automobilový trh jen podtrhuje vlažnou spotřebitelskou poptávku, která teď v Číně coby druhé největší ekonomice světa panuje. Země se potýká s vleklým útlumem na realitním trhu a s poklesem akciového trhu.

Foto: Tesla

Tesla Model Y

Tváří v tvář klesající poptávce a rostoucí konkurenci snížila americká automobilka Tesla v lednu v Číně ceny některých svých vozů Model 3 a Y a od 1. února nabídla hotovostní slevy na některé vozy Model Y. Tím od konce loňského října částečně smazala vliv pěti předchozích zvýšení. Tesla v lednu snížila výchozí ceny základních verzí aut Model 3 a Y o šest, respektive o tři procenta proti listopadu, kdy je zvýšila, uvedla agentura Reuters.

Největší čínský konkurent Tesly, automobilka BYD, v lednu prodal 201 493 aut z kategorie NEV. To je nejméně od loňského března. Meziročně se prodej zvýšil o 33,1 procenta, proti prosinci se ale o 40,9 procenta snížil. Automobilka BYD se na konci roku snažila dodat prodejcům co nejvíce aut, aby splnila roční prodejní cíl tři miliony vozů. Další čínská automobilka Geely, která má značky jako Zeekr, Geely a Lynk & Co, prodala celkem 213 487 vozidel.

Co se ostatních značek elektromobilů týče, společnost Aito, podporovaná firmou Huawei, v lednu dodala prodejcům 32 973 vozů. To je meziročně o 636,8 procenta více a o 34,8 procenta více než v předchozím měsíci. K silnému růstu přispěl prodej nového vozu M7. Lednový odbyt automobilky Li Auto se proti prosinci o 38,1 procenta snížil.

Celkový odbyt vozů z kategorie NEV, které prodejcům dodaly dva společné podniky německé automobilky Volkswagen, se v lednu meziročně téměř zečtyřnásobil na 19 428 vozů, ukázaly údaje CPCA. Volkswagen má v Číně společné podniky s firmami SAIC a FAW. Kompletní lednové údaje CPCA zveřejní ve čtvrtek.

K silnému růstu přispěl zájem o hatchbacky ID.3 od Volkswagenu. Více než 10 tisíc těchto hatchbacků za měsíc se prodalo díky tomu, že německá automobilka v červenci snížila základní cenu modelu na úroveň nižší, než byla cena vozu Qin EV od automobilky BYD.

Pět automobilek, které táhnou čínskou expanzi do Evropy

AutoMoto

Před silným nástupem čínských automobilek varuje i Elon Musk

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám