Článek
Nárůst čínských dovozů je podle automobilového experta EY Petra Knapa logický. „Je zřejmé, že Čína se stává naprosto dominantní automobilovou továrnou. Již nyní mají kapacity na výrobu zhruba dvou třetin světové automobilové poptávky a staví další. V dalších letech proto čínských vozů uvidíme stále víc s tím, jak se do Česka budou více prosazovat další čínské značky v čele s BYD, Chery nebo Xpeng,“ uvedl.
Nejprodávanější čínskou značkou na českém trhu byla loni původně britská a Číňany obnovená MG s 4311 prodanými vozy, následuje elektrická Tesla s 1830 vozy a třetí je Honda s 944 vozy čínského původu. Zatímco z prodaných vozů americké značky Tesla jich měla čínský původ zhruba polovina, u japonské Hondy to byly dvě třetiny.
Následuje Volvo se 152 vozy, které má čínské majitele Geely, a na dalších místech jsou ryze čínské značky Joyear s 87 auty, Forthing s 81 a BYD se 61.
Do Evropy míří silný hráč. Prohlédli jsme MG HS nové generace
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_QM_BF/IM6H7/mg-hs.jpeg?fl=cro,0,378,4032,2268%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)
Z loni prodaných čínských aut jich elektromobily tvořily necelou třetinu, převážně šlo o tesly a vozy MG, a dvě třetiny připadají na benzinové motorizace, případně hybridy.
Podle tajemníka svazu Josefa Pokorného se původ vozů určuje podle výrobního čísla VIN, které obsahuje identifikátor země výroby. Z Číny podle VIN tak nepochází jen místní značky, ale i část produkce výrobců, kteří mají sídlo v jiných zemích.
Čínské SUV BYD Atto 2 přijíždí do Evropy, nabízí ojedinělou zástavbu baterie
![](http://d15-a.sdn.cz/d_15/c_img_oV_A/nPt0vAiT3tClidNXVCCs8T1/8572/byd-atto-2.jpeg?fl=cro,0,0,1600,900%7Cres,160,,1%7Cjpg,80,,1)