Článek
Z Česka i celé Evropy jsme zvyklí, že semafory jsou vždy svisle – červená nahoře, oranžová uprostřed a zelená dole. Když ale našinec jede do Spojených států či třeba Japonska, může se setkat se semafory naležato. Barvy jsou stejné, sekvence rozsvěcení jednotlivých signálů také, rozdílná je jen orientace.
Po důvodech, proč jsou některé semafory namontovány jedním a jiné druhým způsobem, se pídil americký youtuber Road Guy Rob. Zjistil, že možnost montovat semafory svisle i vodorovně mají všechny americké státy, ovšem v některých, jako je Florida či Texas, je výskyt těch vodorovných častější.
Důvody jsou ryze praktické a patří k nim výška umístění semaforu nad vozovkou, která je 15–25 stop, tedy 457–762 cm. Pokud je semafor pod mostem a umístění na výšku by znamenalo, že by minimální výška nebyla dodržena, semafor se prostě otočí naležato.
Brzdové světlo i vpředu? Slovenský nápad může pomoci nejen chodcům
Podobný případ nastává, když je semafor těsně za nadchodem. Kdyby byl na výšku, řidiči by viděli červené světlo pozdě, ale není možné ho posunout níž, protože by jeho dolní hrana byla příliš nízko. Postavit nadchod výš je velmi drahé, takže se semafor prostě otočí na šířku. Není-li most v dohledu, důvodem může být prostě snaha postavit nižší, a tedy o trochu levnější sloup.
Horizontálně orientované semafory jsou také podle videa odolnější vůči silnému větru, neboť spolu s trámem, na němž jsou upevněny, mají menší plochu, do které se může vítr opírat. Takový důvod uvedl jako primární stát Nebraska.
V každém případě, pořadí je jasně dané – červená, oranžová a zelená po sobě v USA jdou tak, jak čteme – zleva doprava a shora dolů. Třeba v Japonsku, které vodorovné semafory také používá, jsou ovšem opačně – červená je na pravé straně.