Článek
Když si objednáte Teslu Model 3, můžete si k ní přikoupit aerodynamické kryty kol, které vypadají jako z budoucnosti a zvyšují prý dojezd vozu o zhruba deset procent. Proč tedy podobné kryty nemají všechna auta, kterým jde o co nejnižší spotřebu paliva?
Předně, informace o desetiprocentním zvýšení dojezdu není nikterak oficiální. Objevila se na diskusním fóru Tesla Motors Clubu, tedy oficiálním klubu majitelů vozů Tesla. Jednomu z jeho členů toto číslo údajně vyjevil viceprezident techniky ve značce Tesla, kterého náhodou potkal u nabíječky právě v Modelu 3 s nainstalovanými kryty.
Web InsideEVs.com, který se zabývá elektromobily, přináší odpověď na tuto otázku na srovnání elektrického a konvenčního Fordu Focus. V USA se prodávají tyto dvě varianty a auta jsou zvenčí shodná, rozdíl je jen v technologii pohonu.
Absolutní ztráty při jízdě vozidla, tj. rozdíl mezi energií vloženou do pohonného ústrojí a energií, která skutečně pohání auto kupředu, se dají rozdělit na čtyři oblasti. Jsou jimi ztráty v pohonném ústrojí, aerodynamický odpor, valivý odpor pneumatik a spotřeba elektřiny pro osvětlení, ventilaci apod.
U elektromobilů se často hovoří o efektivitě, a to o efektivitě pohonného ústrojí. Ztráty tu nejsou ani zdaleka tak velké jako u spalovacích motorů, jejichž efektivita se dnes pohybuje mezi 30 a 50 procenty.
InsideEVs počítá s katalogovými spotřebami obou aut, tj. že na hodinu jízdy konstantní rychlostí 60 mph (97 km/h) spotřebuje benzínový vůz 60 kWh energie, kdežto elektrický jen 21 kWh. Ztráty v pohonném ústrojí u benzínového auta jsou dle webu ve výši 45 kWh, u elektrického však jen 6 kWh.
Aerodynamický odpor je však u obou aut stejný. To znamená, že u elektrické verze tvoří podstatně větší procento celkových ztrát - okolo 40 %. U konvenčního vozu tvoří aerodynamika jen asi 15 % celkových ztrát, kdežto pohonné ústrojí je zodpovědné za 75 %.
Vraťme se k desetiprocentnímu zlepšení. Pokud dokážou kryty kol snížit aerodynamické ztráty vozu o 10 %, v celkových ztrátách elektromobilu to udělá čtyřprocentní snížení. U konvenčního auta to však je jen 1,5 %.
Zlepšení na poli aerodynamiky tak mají u aut, která jezdí na elektřinu, mnohem větší efekt, a proto jsou u nich významnější. Pomůžou jakémukoliv vozu, jen je otázka, jak moc velký rozdíl v širším měřítku udělají.