Hlavní obsah

Proč a komu platit za nepojištěné auto? Garanční fond chrání před nepoctivci

Úhradová povinnost příspěvku do garančního fondu České kanceláře pojistitelů existuje proto, aby po silnicích nejezdila auta bez povinného ručení. Pokud nechcete platit ani tento příspěvek, ani povinné ručení, je nutné vůz vyřadit z evidence.

Foto: Novinky

Doklad o pojištění vozidla, tzv. zelená karta (na ilustrační fotografii). Dnes bývá bílá.

Článek

Z řady důvodů se může stát, že má člověk doma auto, které sice je řádně registrované a má značky, ale není pojištěné. Třeba proto, že na něm přes zimu pracuje – provádí údržbu a opravy, a tedy s vozem nejezdí. V takovém případě pochopitelně nemá smyslu platit pojištění odpovědnosti z provozu vozidla (zkráceně POV) – vozidlo není provozováno.

To má ale jeden zásadní zádrhel. Zákon předpokládá, že vozidlo, které je registrováno jako provozované, taky ve skutečnosti jezdí po silnicích, a tedy k němu musí být uzavřeno povinné ručení. Proto existuje tzv. úhradová povinnost příspěvku do garančního fondu ČKP (České kanceláře pojistitelů).

Tento příspěvek byl zaveden původně v roce 2014, už v roce 2015 však byl zrušen z důvodu častých neoprávněných výzev k uhrazení ze strany ČKP. Od ledna 2018 ovšem došlo k jeho znovuzavedení.

Koupě ojetého auta má svá rizika. Lze je snížit vhodnou přípravou

AutoMoto

Garanční fond slouží k hrazení škod způsobených řidiči vozidel bez povinného ručení. Třebaže náklady poté po vinících vymáhá, v roce 2017 při opětovném zavádění povinného příspěvku argumentovala tím, že na vyplácení těchto náhrad se podílejí poctiví motoristé ze svého zaplaceného povinného ručení.

Sazba příspěvku se aktuálně pohybuje od 4 do 563 korun v závislosti na typu vozidla; je sem zahrnuto všechno od malých motocyklů s objemem do 50 ccm po autobusy a tahače. Tato sazba se platí za každý den, kdy vozidlo nemá sjednané POV, takže se může celkem rychle vyšplhat do desetitisíců.

Jak se tomu vyhnout? Cesty jsou dvě. Samozřejmou možností je normálně sjednat na nově koupený vůz povinné ručení. Tou druhou, vhodnou ve chvíli, kdy s autem neplánujete delší dobu jezdit, je vůz vyřadit z evidence a odevzdat jeho registrační značky. Lidově se tomu říká „dát do depozitu“, oficiálně se však tento termín už nepoužívá.

Muž prodává ojeté auto za šílenou sumu, důvodem je nápis na registrační značce

AutoMoto

Pokud jste na prodávající straně v procesu změny majitele auta, právě v souvislosti s příspěvkem do garančního fondu dává největší smysl nespoléhat na kupujícího, že vše provede podle dohody, a převod zajistit ve vlastní režii. Ať už v součinnosti s kupujícím, nebo s plnou mocí.

Pokud totiž kupující nesplní svou část dohody a vůz bude v registru stále veden na vaše jméno, avšak vy na základě kupní smlouvy zrušíte povinné ručení, ČKP bude s úhradovým příspěvkem kontaktovat právě vás. Na vás pak bude dokládat, že nejste skutečným vlastníkem ani provozovatelem auta.

To ovšem to není všechno – zajistit převod vozidla je povinností prodávajícího, nikoliv kupujícího. Pokud ji nesplní, vystavuje se riziku pokuty ve výši až 50 tisíc korun.

Jak na převod auta? Papírování není mnoho

AutoMoto

Výběr článků

Načítám