Hlavní obsah

Přístup Autoklubu ČR k novému silničnímu zákonu

Novinky, Autoklub ČR

V České republice je jednou z nejuznávanějších organizací v oblasti automobilismu i Autoklub ČR. Ten má velké slovo i díky tomu, že sdružuje velké množství lidí, kteří mají něco společného s motorismem. Jeho názor na problematiku novelizace silničního zákona je tedy jistě zajímavý. Ve čtvrtek vydal Autoklub ČR právě k této problematice své stanovisko a my jej v nezměněné podobě přinášíme.

Článek

Klady

Mimořádným, dosud nevídaným jevem a mimořádně významným kladem je skutečnost, že o bezpečnost silničního provozu jako takovou se intenzivně zajímá celá veřejnost a že k ní (té bezpečnosti provozu) přistupuje jako k prioritnímu problému i řídící sféra - státní správa i samospráva. Nic na tom nemění ani populistické výroky a návrhy některých politiků. Např. prohlášení, že zákon je třeba změkčit, vedly k celkem racionálním rozhodnutím: zákon včetně bodového hodnocení přestupků bude po určité době vyhodnocen a dopracován; již v současné době se prověřuje, zda omezení rychlosti na některých úsecích komunikací není zbytečné apod.

Jednotlivé přínosy novely pro bezpečnost silničního provozu:

zavedení celoročního celodenního svícení motorových vozidel,
rozšíření povinnosti používat k přepravě dětí autosedačky aj. dětské zádržné systémy,
rozšíření povinnosti cyklistů používat ochranné přilby (do 18 let),
zavedení povinnosti dávat znamení o změně směru jízdy při předjíždění cyklistů,
rozšířené možnosti zastavení a stání (ve druhé řadě, na vyhrazených parkovištích, šikmé a kolmé stání apod.),
upřesnění povinností řidičů před přechodem pro chodce na komunikacích s více pruhy v jednom směru,
upřesnění jízdy v pruzích po dálnici,
umožnění průjezdu vozidel záchranné služby aj. vozidel s právem přednostní jízdy při kongescích (zácpách) na dálnicích vytvořením středního volného pruhu,
upřesnění pravidel jízdy po kruhovém objezdu (upřesnění významu příslušných svislých dopravních značek, upřesnění použití znamení o změně směru jízdy),
zavedení bodového systému jako takového,
rozšíření pravomocí Policie ČR (zadržení řidičského průkazu, zabránění v jízdě řidiči, zabránění v jízdě vozidla, a to ve vyjmenovaných případech).

Zápory

Novelizovaný zákon vyvolává u řidičů pocit, že každý, i slušný řidič je předem považován za potencionálního přestupce, kterého je jen potřeba nachytat a tvrdě potrestat. S tím souvisí i neúměrnost sankcí za některé přestupky, jejichž spáchání nemá vliv na bezpečnost silničního provozu. To se týká nejen pokut a zákazů činnosti, ale i bodového hodnocení přestupků, kde počet bodů v řadě případů neodpovídá nebezpečnosti přestupku.

Na nepříznivé přijetí novely veřejností měla vliv i nedostatečná připravenost orgánů, vykonávajících státní správu ve věcech dopravy. Nejde jen o ministerstva a příslušné obecní úřady (magistráty), ale i o Policii ČR, a v neposlední řadě o obecní policie. Např. nesjednocení pokynů k provádění dozoru vedlo k tomu, že řidiči byli trestáni za překročení dovolené rychlosti, které bylo menší než tolerance radarů. Atd. atd.

Dalším záporným aspektem je technická stránka zákona. Pravidla silničního provozu jsou v podstatě technickou normou, takže není důvod, aby všechny požadavky na účastníky silničního provozu byly uváděny v zákoně. Nabízí se zde možnost využít praxe některých evropských států, kde zákonem jsou stanoveny základní povinnosti, a jejich podrobné rozpracování je ve vyhlášce. Tímto by odpadlo složité projednávání jednotlivých ustanovení v parlamentu, projednávání stovek mnohdy neodborných pozměňovacích návrhů, a samozřejmě by se výrazně zvýšila operativnost v případě potřeby změnit některá ustanovení, která se v praxi projeví jako nevyhovující.

Příklady jednotlivých negativ novelizovaného zákona:

řešení nedostatku dopravních policistů Policie ČR rozšířením pravomocí obecních (městských) policií,
rozšíření pravomocí obecních (městských) policií neodpovídající původnímu záměru při zřizování obecních policií, kvalifikaci a přípravě strážníků, chybějícímu mechanismu kontrol práce strážníků atd.,
nastavení bodového systému neodpovídající nebezpečnosti jednotlivých přestupků (např. stejný postih za překročení rychlosti o 1 či 19 km/h v obci, atd., za zneužití modrého majáků stejný postih jako za zneužití oranžového, atd.),
možnost uplatnění subjektivního názoru policistů, strážníků aj. při posuzování přestupků (alkohol za 6 nebo za 7 bodů, omezení či ohrožení chodce při přecházení aj.),
omezená možnost získání informací o stavu "bodového konta", neinformování řidičů o dosažení určitého počtu bodů, omezené možnosti "umazávání" bodů atd.,
stanovení pokut neodpovídajících nebezpečnosti jednotlivých přestupků (stejný postih za překročení rychlosti o 1 či 19 km/h v obci a obdobně u jiných překročení v katastru obce města i mimo něj, jako další příklad: absurdně vysoké pokuty a zákazy činnosti za pouhé zastavení na místech vyhrazených pro invalidy aj.),
výrazné rozšíření možnosti jízdy kamionů aj. nákladních vozidel na dálnicích a na silnicích I. třídy během víkendů, neodpovídající zákazům v okolních státech a záměrům EU.

Co je Autoklub

Autoklub České republiky hájí zájmy motoristické veřejnosti a zastupuje ji ve vztahu k centrálním orgánům a institucím. Autoklub České republiky (AČR) je samostatným suverénním a dobrovolným občanským sdružením zájemců o motorismus a činnost v AČR. Histrorie AUtoklubu ČR sahá až do roku 1904, kdy byl poprvé založen Český klub Automobilistů.

Související články

Na úřadech kolabují bodovací počítače

Sotva vstoupil nový silniční zákon v platnost a na úřadech, které evidují celou řidičskou agendu, už mají první větší potíže. Nevyladěná počítačová...

Silniční zákon vláda zatím měnit nebude

Nejméně půl roku je prý třeba počkat na vyhodnocení dopadů silničního zákona. Podle ministra vnitra Františka Bublana se na tom ve středu dohodl kabinet Jiřího...

Výběr článků

Načítám