Hlavní obsah

Příští volva využijí LiDAR ve standardní výbavě

Novinky, Daniel Havlina

Příští generace elektrických vozidel od Volva dostane bezpečnostní laserovou technologii zvanou LiDar a také superpočítač s umělou inteligencí. To vše k vylepšení asistenčních systémů a autonomního řízení. Prvním takovým by měl být elektrický nástupce SUV XC90.

Foto: Volvo

Lidar bude možná muset být umístěn mimo čelní okno.

Článek

Volvo hodlá plně elektrického nástupce jednoho ze svých nejprodávanějších modelů XC90 představit už v příštím roce. Právě tento vůz by pak měl být jakýmsi ambasadorem, který bude mít ve standardní výbavě technologii LiDAR, tedy laserový radar, i superpočítač s čipem NVIDIA DRIVE Orin.

Systém LiDAR vyvinulo Volvo ve spolupráci s firmou Luminar a funkce má na velmi vysoké úrovni umělé inteligence zabraňovat potenciálním dopravním nehodám a smrtelným srážkám.

„Výkonné senzory emitují miliony pulzů laserového záření, jejichž úkolem je přesně určit, kde se ve 3D prostředí nacházejí objekty, a na základě získaných informací vytvářet v reálném čase dočasné mapy, aniž by systém potřeboval připojení k internetu,“ vysvětluje automobilka v prohlášení.

Foto: Volvo

Vůz si umí složit 3D prostor.

V praxi tak mozek vozu dostane o okolním prostoru daleko lepší přehled než z dnes běžných radarů a kamer. Dokáže si sestavit například ulici, kterou projíždí, včetně krajnic, chodců, okolních vozů a dalšího. Takový vůz však stále bude mít k dispozici i záložní systémy.

Výkonný počítač pak poslouží jako řídící jednotka pro autonomní řízení.

Nově vznikají v Rakovníku desetitisíce parkovacích senzorů za týden

AutoMoto

„Protože bude tento hardware součástí standardní výbavy, umožní nám na základě vzdáleného přístupu průběžně vylepšovat bezpečnostní funkce a zavádět pokročilé systémy autonomního řízení, což posílí naši vedoucí pozici v oblasti bezpečnosti,“ uvedl generální ředitel automobilky Håkan Samuelsson.

Volvo hodlá v tomto směru co nejvíce snížit počty vážných dopravních nehod, kterých bohužel na silnicích přibývá víc a víc. Nové technologie jsou podle výrobce navrženy tak, aby řešily právě ty dopravní situace, při nichž dochází ke zbývajícím druhům těžkých a smrtelných zranění. Volvo navíc říká, že dosud bezpečnostní asistenty v drtivé většině jen upozorňovaly řidiče.

Volvo a Northvolt plánují velkou továrnu na výrobu baterií pro elektromobily

AutoMoto

Systém ale bude umět sám do situace vstoupit a zasáhnout. Postupem času by se měl také přirozeně vylepšovat pomocí vzdálené diagnostiky. Kromě sady senzorů a počítače s umělou inteligencí bude připravovaná vlajková loď Volva vybavena také záložními systémy pro klíčové funkce, jako jsou řízení a brzdění.

Díky tomu bude hardware připraven na bezpečnou autonomní jízdu bez dohledu řidiče hned, jakmile to bude legislativně možné. Součástí toho bude i systém Highway Pilot, který bude automobilka do aut instalovat na přání. K aktivaci ale dojde jen v momentě, kdy to země, kde bude vůz jezdit, povolí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám