Hlavní obsah

Příští Volva dostanou lidar, pomůže s autonomním řízením

Novinky, laz

Automobilka Volvo chystá pro příští generaci svých modelů pokročilejší systém semi-autonomního řízení. Pomůže technologie lidaru, díky níž si vůz přečte okolí mnohem důsledněji.

Foto: Volvo

Lidar bude muset být umístěn mimo čelní okno.

Článek

Technologie lidaru je známá především z plně autonomních vozů a konceptů. Prosazuje se už i třeba ve spotřební elektronice – příkladem budiž nový Apple iPad Pro.

Volvo se však ve spolupráci s americkou společností Luminar lidarem chystá opatřit svá sériová auta na platformě SPA2, nástupci první modulární platformy, na které stojí aktuální generace modelů. První takové modely přijdou na trh v roce 2022.

Lepší přehled o okolí

„Výkonné senzory emitují miliony pulzů laserového záření, jejichž úkolem je přesně určit, kde se ve 3D prostředí nacházejí objekty, a na základě získaných informací vytvářet v reálném čase dočasné mapy, aniž by systém potřeboval připojení k internetu,” vysvětluje automobilka v prohlášení.

Foto: Volvo

Vůz si umí složit 3D prostor.

V praxi tak mozek vozu dostane o okolním prostoru daleko lepší přehled než z dnes běžných radarů a kamer. Dokáže si sestavit například ulici, kterou projíždí, včetně krajnic, chodců, okolních vozů a dalšího. Takový vůz však stále bude mít k dispozici i záložní systémy.

Autonomně nejprve na dálnici

”Již brzy bude možné nechat na dálnici řízení zcela na voze, což je podmíněno tím, že vůz vyhodnotí tuto možnost jako bezpečnou,“ uvedl Henrik Green, technologický ředitel Volva.

„V daném okamžiku přebere vaše volvo plnou odpovědnost za řízení, abyste mohli odpočívat, nemuseli sledovat dění na silnici a mohli pustit volant. Postupem doby dojde prostřednictvím bezdrátových aktualizací na dálku k rozšiřování oblastí, v nichž se automobil může řídit sám. Zastáváme názor, že zavádění autonomního řízení by mělo probíhat postupně,“ říká Green.

Test Volva V60 T8: Čtyři stovky klidných kobyl ve švédském kombi

AutoMoto

Akt puštění volantu a ponechání řízení na voze však ještě bude muset projít evropskými předpisy, spolu s nařízeními v jednotlivých státech. Současné vozy si něco takového bez upozornění mohou dovolit jen na pár sekund.

Podle Greena platí, že pokud bude autonomní řízení zavedeno zodpovědně a bezpečně, má potenciál zařadit se mezi technologie, které historicky zachránily nejvíce lidských životů. ”Na cestě tímto směrem je ale nesmírně důležité vybavit naše budoucí vozidla technologiemi zajišťujícími perfektní rozhled, který vozu umožní dělat bezpečná rozhodnutí,“ doplnil Green.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám