Článek
Japonská automobilka Mazda už dříve hovořila o tom, že některé její nové modely zůstanou věrné spalovacím motorům, a to za využití technologie Skyactive-X, která využívá takzvané zážehové kompresní spalování (SPCCI). Za určitých podmínek motor nefunguje jako klasický zážehový, tedy že by pomocí zážehů svíčkou spaloval benzin, nýbrž vznětový s dopomocí svíčky. Může tak spalovat velmi chudou směs a tím snižovat svou spotřebu paliva a emise.
Tato technologie by mohla umožnit setrvání některých benzinových mazd na trhu, o čemž ostatně píše server Autocar, který mezi horké kandidáty na tento motor řadí i novou generaci Mazdy MX-5, asi nejlegendárnějšího malého sporťáku. Zachování vnitřního spalování u takzvané Miaty by rozhodně ocenila celá řada automobilových nadšenců.
Mazda vylepšila svůj unikátní motor, má vyšší výkon a nižší emise
Motor Skyactive-X je v současnosti k dispozici v několika modelech na trhu v Evropě. Je i v USA s tím, že se většinou jedná o atmosférické motory v Mazdě 3 nebo o nový šestiválec pro Mazdu 6. Jediným autem, kde Skyactive-X funguje s turbodmychadlem, je americká verze Mazdy 3. Podle Autocaru je ale patrné, že MX-5 dostane i v páté generaci atmosférický motor.
Základní motor MX-5 je tradičně patnáctistovkou a agregát s technologií Skyactive-X je zatím jen dvoulitrem. Otázkou tedy zůstává, jestli netradiční spalování zdědí i jiná jednotka nebo novinka začne rovnou u dvoulitru.
Test Mazdy MX-5 Anniversary: Oranžový zázrak
Jasné také zatím není, kdy se nové MX-5 dočkají zákazníci. V zákulisí se podle Britů hovoří o roce 2024, ale jedná se pouze o nepotvrzenou spekulaci. Na odpovědi ohledně pohonu i designu si tak budeme muset počkat.