Hlavní obsah

Přiměřeně pompézní, výhradně pozitivní. Reportáž ze stříbrné svatby Škody a VW

Novinky, maž

Na den přesně v sobotu 16. dubna uplyne letos 25 let od „svatby” koncernu Volkswagen a Škody auto. Byl to jednoznačně nejvíce povedený porevoluční prodej státního podniku, dnes mladoboleslavská automobilka patří mezi respektované automobilové značky po celém světě a prodává ročně více než milión aut. S kamerou v ruce jsme se v úterý zúčastnili oficiální oslavy.

Oficiální oslava výročí 25 let spojení značek Škoda a VolkswagenVideo: Novinky

Článek

Zhruba hodinový slavnostní program ve firemním muzeu se nesl v pozitivním duchu a byl přiměřeně pompézní. Obří obrazovky na pódiu vtipně korespondovaly s osobnostmi u řečnického pultu a občas na podium zavítal i některý zajímavý historický automobil či závodní Fabia R5. Více než pět stovek pozvaných hostů tak podle nás nemělo moc šancí nudit se, představení rychle a přirozeně plynulo a všichni řečníci mluvili bez výjimky věcně a nedlouze.

Při příležitosti 25. výročí Novinky.cz vyzpovídaly Lukáše Nachtmanna, vedoucího archívu ve Škoda Auto. Ten přiblížil, co předcházelo námluvám koncernu Volkswagen a Škody, ale například i to, jak se o mladoboleslavskou automobilku ucházel francouzský Renault. Videorozhovor naleznete v úvodu článku.

Miliardové investice

Stojí za to připomenout, že Volkswagen od roku 1991 do března 2016 směřoval do nových modelů, do výzkumu a vývoje i do rozšíření výrobních kapacit více než 300 miliard korun (zhruba 11 miliard eur).

„Z původní společnosti, která na počátku 90. let nabízela jednu modelovou řadu a vyráběla 170 000 vozidel ročně je dnes silná, mezinárodně úspěšná společnost, nabízející šest modelových řad ve více než 40 variantách. Dnes ročně vyrábíme přes jeden milión vozů ve 14 závodech na dvou kontinentech a jsme zastoupeni na více než 100 trzích světa,” připomněl nový šéf Škody Bernhard Maier.

„Škoda a Volkswagen představují evropský úspěch,“ řekl předseda představenstva koncernu Matthias Müller během slavnostního setkání ve Škoda Muzeu. „Společnost se v posledních 25 letech vyvinula v motor českého hospodářství,“ přidal další slova chvály český premiér Bohuslav Sobotka, který ale krátce po svém projevu slavnost opustil.

Ukázal se i nový Kodiaq

Sobotka nezapomněl připomenout, že Škoda byla prodána přímo, tj. nikoliv prostřednictvím kuponové privatizace, což vehementně prosazoval tehdejší československý ministr financí Václav Klaus. Třeba taková Tatra Kopřivnice, k jejímuž prodeji Mercedesu zbývaly pouhé dny, mohla úspěch Škody napodobit.

Foto: Martin Bílek

Zpátky do mladoboleslavského muzea: závěrečnou tečku udělal krátký průjezd kodiaqu, ve kterém na podium ke svému závěrečnému proslovu přijel šéf Škody Maier. Nové SUV, jež se začne prodávat od letošního podzimu, se mezi přítomnými hosty mihlo jen na pár sekund.

Obří SUV pak mělo problém zajet v úzkých prostorech do foyer, takže přítomní pracovníci raději závěs po půlminutě zatáhli. Po aplausu následoval už jenom raut s českou šunkou od kosti a německým currywurstem.

Související témata:

Výběr článků

Načítám