Článek
Pokud je vozovka zasněžená, nebo dokonce namrzlá, je obrovský rozdíl v adhezní síle, která určuje míru tření mezi silnicí a pneumatikou. V zimě to prostě více klouže a tomu je třeba přizpůsobit jízdu. Miliónkrát omleté pravidlo, které mluví o lehké noze na plynovém pedálu a vyvarování se prudkých pohybů volantem, stále platí a platit bude.
I při opatrné jízdě se může stát, že pneumatiky ztratí přilnavost. Smyk můžete na silnici dostat v jakékoliv situaci: při zrychlování, při brzdění nebo při průjezdu zatáčkou. Co dělat? Hlavní zásada: vyvarujte se prudkého sešlapování brzdového pedálu. Ideálně vyšlápněte spojkový pedál a jemnými pohyby volantu korigujte směr jízdy.
Z kopce brzděte motorem
Při jízdě z kopce se snažte brzdit motorem – tj. zařazením nižšího rychlostního stupně. Nebrzděte prudce! Při jízdě na sněhu či ledu se obecně vyvarujte prudkých pohybů volantem, prudkého brzdění či prudké akcelerace.
Pokud jedete do kopce a nemáte sněhové řetězy nebo auto s náhonem na všechna čtyři kola, snažte se jet na nejvyšší rychlostní stupeň (pozor ale na podtáčení motoru), který motor zvládne. Je to kvůli zmenšení síly působící na přední (zadní) kola. Důležité je nezastavit v kopci, pak je rozjezd výrazně komplikovaný.
Pokud se dvě auta nemůžou vyhnout, platí nepsané pravidlo, že auto, které jede z kopce, pouští to, které jede do kopce.
Při jízdě v zimě jezděte pomaleji (není ale třeba jezdit přehnaně pomalu, to zdržuje ostatní provoz) a dávejte si větší odstupy od aut před vámi. Na mokru je brzdná dráha zhruba 2x delší než na suché vozovce, na sněhu je 5x delší než na suchu, a na ledu je dokonce 10x delší než na letní vozovce.
Chybou je rovněž příliš spoléhat na elektronické strážce typu ABS či ESP. Ano, jde o velmi užitečné pomocníky, ale když jednoduše překročíte fyzikální zákony, žádná elektronika vám nepomůže. Chybu dělá i ten, kdo se přespříliš spoléhá na pohon 4x4. Ten sice zlepšuje trakci, zázraky ale nedovede.
Pět malých tipů pro jízdu v zimě |
---|
1) Pokud se vám při rozjezdu protáčejí kola, zkuste se rozjet na druhý či třetí rychlostní stupeň. Spojku pouštějte zvolna a plyn přidávejte citlivě. |
2) Když potřebujete předjet pomalejší nebo stojící vozidlo a mezi pruhy je namrzlý pás, přejíždějte jej bez plynu a s vyšlápnutou spojkou (u vozidel s manuální převodovkou). |
3) Při jízdě do zasněženého kopce se snažte jet na co nejvyšší rychlostí stupeň, jaký motor „snese“. Díky tomu se na kola přenáší méně točivého momentu a pak tolik neprokluzují. Pozor na zhasnutí motoru, po zastavení už většinou uklouzaný kopec bez řetězů či pohonu 4x4 nevyjedete. |
4) Při jízdě z kopce naopak využívejte brzdění motorem (podřazujte dříve) a občas jemným přibrzděním snižujte rychlost vozidla. |
5) Na sněhu se vozidlo s odlišným typem pohonu chová jinak, a je proto dobré si to na bezpečném místě (opuštěné letiště, velké parkoviště bez aut) důkladně vyzkoušet. |