Článek
Řada automobilek chce nejen přejít na nabídku pouze elektrických aut, ale také být uhlíkově neutrální při jejich výrobě. Podle nové studie Volva - které chce prodávat výhradně elektromobily od roku 2030 - to jsou ovšem do značné míry protichůdné snahy.
Studie podle webu Autotrader, který o ní informuje, říká, že při výrobě elektromobilu C40 Recharge vzniká o 70 procent více emisí než při výrobě jeho konvenčního ekvivalentu, tedy modelu XC40.
Do studie byly zahrnuty všechny faktory, celý výrobní cyklus od těžby surovin po hotové auto na showroomu, a emise jsou tady podle ní skutečně nezanedbatelně vyšší. Předpokládáme, že jsou myšleny emise CO2, nikoliv jiných škodlivin; ostatně, v poslední době se nemluví skoro o ničem jiném.
Brusel chce místo spalovacích motorů elektromobily. Lpění jen na jednom řešení je nesmysl, tvrdí čeští vědci
Emisně nejnáročnější je samozřejmě výroba lithium-iontové baterie a jejích komponent. Stojí za třetinou emisí celého elektromobilu, a to za situace, kdy C40, resp. XC40 Recharge sdílí s konvenčními verzemi obrovskou spoustu ostatních součástek.
Tím ovšem studie nekončí. Zahrnula také používání vozu po ujetí 200 tisíc kilometrů. A při jízdě množství emisí CO2 z životního cyklu spalovacího auta roste mnohem rychleji, než je tomu u elektromobilu - samozřejmě v závislosti na tom, jak se vyrábí elektřina pro jeho provoz.
Chcete ojetý elektromobil? Nadšenec zdůrazňuje vážné riziko
Pokud bychom brali v potaz globální energetický mix, elektromobil je co do emisí CO2 na roveň „spalováku“ po ujetí 110 tisíc kilometrů. Pokud auto jezdí v EU, a tedy můžeme vzít v potaz energetický mix Unie, emise se srovnají po 77 tisících kilometrech, a kdyby se podařilo jezdit výhradně na obnovitelnou energii, emise jsou si rovny už po 48 tisících kilometrech.