Článek
Cílem vyhlášky je sjednotit postup stanic technických kontrol při prohlídkách vozidel v rámci EU. Vyhláška dosavadní kontrolní úkony přečíslovává, některé nově formuluje a zároveň definuje i zcela nové.
"Dle směrnice EU má mít 160 povinně kontrolovaných položek. Lze tak očekávat, že stávající systém úkonů bude navýšen oproti stávajícímu stavu. Očekáváme, že práce kontrolních techniků bude v novém systému dokonalejší a zároveň jednodušší," řekl ČTK mluvčí ministerstva dopravy Martin Novák. Dosavadní seznam kontrolních úkonů je totiž bez drobných změn několik desítek let starý.
"Vadí nám, že ministerstvo nechystá přeškolení techniků na nový systém," uvedl předseda profesní komory STK Jiří Rejmon. Upozornil také, že by se kvůli tomu mohla prodloužit doba prohlídek. Seznámit techniky s novými pravidly chce ministerstvo pouze prostřednictvím informačního systému pro STK.
STK předpokládají zdražení prohlídek
Pokud vyhlášku schválí legislativní rada vlády bez problémů, bude účinná od května letošního roku. Od tohoto data by tak řidiči měli například přijet na stanici se sundanými kryty kol kvůli snadnější vizuální prohlídce. Většina nových kontrolních úkonů má ale odložený záváděcí termín. Jedním z nich je rok 2013, druhý je o rok později. Podle Nováka je to zejména kvůli nové metodice a nutnosti zavedení nových vybavení STK.
Stanice si budou muset pořídit nové vybavení například na měření hloubky dezénu pneumatik, na měření opotřebení spojovacích zařízení nebo na měření propustnosti světla sklem. "Ministerstvo dopravy nedostatečně kontroluje přidělená povolení na montáž fólií do aut a dnes chce tuto odpovědnost přenést na STK," podotkl předseda profesní komory.
Nová zařízení by měla stanice vyjít přibližně na 60 000 korun každých pět let. Proto je podle ministerstva možné očekávat mírné zdražení technických prohlídek maximálně v řádu procent. Průměrná cena je nyní 600 až 800 korun. U měření emisí ministerstvo navýšení cen nepředpokládá.