Článek
Všechna auta musejí být nová. Jedinou výjimkou je pancéřované vozidlo (stupeň ochrany VR7), kde může být nájezd do pěti tisíc kilometrů. Všechna vozidla budou mít černou metalickou barvu. Předpokládaná hodnota zakázky činí 50 miliónů korun včetně DPH.
Ve veřejně dostupné zakázce je v případě osmi modelů označených jako „limuzína long” uvedena výhradně karosářská verze sedan. Mezi další požadavky ministerstva patří rozvor náprav nejméně 3120 mm a motor o zdvihovém objemu tři litry a výkonu alespoň 320 kW (435 koní).
Vozidlo musí být schopné zrychlit z klidu na stokilometrovou rychlost za ne méně než 4,8 sekundy. Tyto požadavky splňuje například BMW řady 7, Audi A8 nebo Mercedes-Benz třídy S.
Z výše uvedeného je patrné, že společnost Škoda se o zakázku bude moci ucházet jen v případě dvou SUV, protože superb (kterým prezident jezdí) je liftback, kdy se zadní část vyklápí kompletně celá a nesplňuje ani zadaná kritéria minimálního rozvoru a výkonu motoru.
Zeman bude nadále jezdit vozy značky Škoda
Podle mluvčího Škody Vítka Pelce se automobilka teprve seznamuje s detaily zadávací dokumentace, jako obvykle má zájem účastnit se každého transparentního výběrového řízení na dodávku osobních automobilů.
„Pokud jde o pana prezidenta, bude samozřejmě nadále využívat vozy Škoda Superb a Škoda Kodiaq, které zapůjčuje společnost Škoda Auto,” uvedl na dotaz Novinek mluvčí prezidenta Jiří Ovčáček.
„Pan prezident zastává názor, že český prezident by měl jezdit českým autem," řekl již dříve Ovčáček.
Prezidentské auto má navíc standartu a výstražné zařízení
Prezident Miloš Zeman jezdí Škodou Superb třetí generace. Černý liftback v provedení Laurin & Klement má pohon všech kol a benzínový dvoulitr o výkonu 280 koní (nejsilnější motor v nabídce), dosahuje maximální rychlosti 250 km/h a stojí jeden a čtvrt miliónu korun.
Od běžně prodávaného vozu se liší pouze držáky prezidentské standarty, na přání ochranné služby byl vůz dovybaven skrytým výstražným zařízením, majákem a vysílačkou. [celá zpráva]
Zeman podle Ovčáčka při cestách sedí vždy na předním sedadle. Během jízdy studuje materiály nebo sleduje krajinu. Ač je kuřák, v autech prý zásadně nekouří. Naposledy řídil automobil koncem devadesátých let, nyní již nemá platný řidičský průkaz.