Článek
U elektromobilů je dnes běžná převodovka o jediném rychlostním stupni, protože elektromotory mají nejvyšší točivý moment v nízkých otáčkách. Nepotřebují tedy pomalé převody na to, aby se rozjely.
Absence složité převodovky samozřejmě spoří váhu a snižuje ztráty v přenosovém ústrojí, takže vůz na jedno nabití dojede dále.
Německá firma ZF Friedrichshafen, která vyrábí převodovky pro největší jména v automobilovém průmyslu, si přesto myslí, že z nějaké volby převodových poměrů můžou elektrická auta benefitovat. Představila proto dvoustupňovou převodovku, určenou speciálně pro ně.

Rychlostní stupeň navíc je na tomto obrázku modrý.
Přeřazení se odehrává standardně v 70 km/h, ale zákazníci - v tomto případě automobilky - můžou tento bod upravit podle toho, jak svůj vůz koncipují. ZF slibuje prodloužení dojezdu o 5 %, což, pravda, není moc - v případě třísetkilometrového dojezdu s klasickou jednostupňovou převodovkou vám tato dá 15 km navíc.
Benefity však jdou otočit - podle ZF může s použitím převodovky stačit o chloupek menší, a tedy levnější baterie. Nebo lze zapomenout na nutnost hledat kompromis mezi zrychlením a nejvyšší rychlostí.