Článek
Automobilka Tesla si letos připsala působivý úspěch, když se poprvé v historii stal nejprodávanějším vozem na evropském trhu její elektrický crossover Model Y. Šéf společnosti Elon Musk si ovšem dobře uvědomuje, že se z východu blíží výrazné ohrožení v podobě čínských automobilek.
Během středečního rozhovoru s analytiky měl vyjádřit obavy z nástupu čínských značek, které jsou velmi konkurenceschopné a bez nastavení obchodních bariér by mohly dosáhnout takového úspěchu, který by mohl ohrozit i zavedené západní automobilky.
„Pokud nebudou zavedeny žádné obchodní bariéry, do značné míry zničí většinu ostatních automobilových společností na světě,“ cituje slova Elona Muska Reuters. „Jsou extrémně dobří,“ dodal Musk.

Mezi nejvýznamnější čínské automobilky patří společnost BYD, do Evropy dováží například elektrický sedan Seal.
O schopnostech čínského automobilového průmyslu přitom svědčí i výsledky uplynulého roku. Čínské automobilce BYD se v posledním čtvrtletí roku 2023 povedlo uniknout Tesle a celosvětově se stala největším prodejcem elektromobilů. Čína navíc porazila Japonsko a za rok 2023 se stala největším exportérem automobilů na světě.
Čínské automobilky přitom teprve začínají expandovat na evropské trhy, kde pozvolna rozvíjejí své aktivity. Je tak téměř jisté, že úspěchy z roku 2023 se čínský automobilový průmysl pokusí přinejmenším zopakovat.
Na čínský automobilový průmysl a rizika, jež může představovat pro zavedené značky, upozorňuje stále více představitelů automobilek. Do řešení situace se už začaly zapojovat i jednotlivé státy, kdy například Francie omezuje dotace pro vozy dovážené z Číny, zatímco EU vyšetřuje čínské dotace pro výrobce elektromobilů, které by mohly poškodit evropské výrobce.
Musk přiznává problémy s vývozem cybertrucku, v Číně ho zatím jen vystaví

Nejprodávanějším automobilem v Evropě za rok 2023 se stala elektrická Tesla Model Y
