Článek
Možná to člověka hned nenapadne, ale i když byl předválečný motorismus již poměrně pokročilý a silniční síť začínala být hustá, pneumatiky se na letní a zimní nedělily. Když napadl sníh, museli si řidiči poradit i s běžným vzorkem, který sotva stačil na vodu, anebo se sněhovými řetězy.
Zatímco vynález moderní vzduchem plněné pneumatiky si od roku 1888 připisuje firma Dunlop, prvenství v zimní obdobě má finský Nokian.
Již v roce 1934 byste první takovou gumu rozeznali poměrně snadno. Měla hrubý vzorek, kvůli přilnavosti a trakci, který byl současně natolik široký, aby z něj za jízdy vypadával sníh, což umožňovalo lepší řízení na zimních vozovkách.
Pět důvodů, proč v létě nejezdit na zimních pneumatikách
První zimní pneumatika na světě Kelirengas, pneumatika do náročných povětrnostních podmínek, byla určena zejména pro nákladní vozy a o dva roky později, v roce 1936, byl uveden vylepšený design konkrétně pro osobní vozy - Lumi-Hakkapeliitta, tedy sněhová Hakkapeliitta. Aby vyhověla nárokům na kluzkých vozovkách, byla vybavena malými přísavkami bránícími prokluzování na ledovce.
O 90 let později její odkaz žije dál a jméno se nezměnilo, Nokian Hakkapeliitta je jednou ze světově nejznámějších značek zimních pneumatik. Svým dezénem se hodí spíše do extrémnějších podmínek, pro středoevropské zimy existují jiné modely.
Tato inovace po druhé světové válce odstartovala revoluci v zimním řízení: náhle bylo možné dojet mnohem dále a bezpečněji, bez ohledu na počasí. Na začátku šedesátých let se součástí designu staly kolíky, které představují další inovaci pro jízdu v zimě.