Článek
Povinné označování dopravních prostředků se datuje do 18. století, registrační značky v dnešním slova smyslu však na autech musí motoristé v Evropě vozit „až“ od 19. století. Začalo to ve větších městech, v roce 1901 byly zavedeny celostátní značky ve Francii.
Na území dnešní ČR úřady začínaly zavádět poznávací značky koncem 19. století, ale jednotný systém v předlitavské části Rakouska-Uherska začal platit v roce 1906.
Bílá tabulka s černými znaky obsahovala písmeno označující zemi (nebo velké město), pak následovalo římské číslo a arabské číslice od jedné do 999. Tento způsob označování vozidel převzalo i Československo, římská čísla ale postupně narostla až do absurdních délek - třeba LXXXVII.
Proto byl v roce 1932 přijat nový zákon, který upravoval poznávací značky. Začal platit 30. června 1932, tedy před 90. lety.
Značky obsahovaly jedno písmeno (Praha měla P, Čechy byly označeny písmenem Č, Morava a Slezsko M, Slovensko S a Podkarpatská Rus R), za ním pomlčku a následovaly číslice od jedné do 99.999. Tabulky byly podle nového zákona černé, znaky bílé.
Další změna přišla za protektorátu. Od roku 1940 se vydávaly značky založené na německém systému s černými znaky na bílém podkladu. Toto barevné řešení zůstalo i po válce, kdy se na značkách kromě písmen pro země (Čechy, Moravu nebo Slovensko) prvně objevily kódy okresů.
KRAKONOS nebo 019 COVID: zájem o značky na přání klesá
Od roku 1953 ale okresy zase zmizely. Tehdy se totiž začaly vydávat značky, ze kterých byla na první pohled patrná jen kategorie vozila - třeba u osobních aut značka začínala písmeny O, P a R, po nichž následovalo druhé písmeno a dvě dvojice číslic. Navíc se tabulky poprvé vyráběly centrálně a zavedeno bylo písmo, které se s drobnými změnami používá i dnes.
Tento systém vydržel až do poloviny 60. let, kdy se začaly vydávat poznávací značky podle okresů. Kvůli rostoucímu počtu vozidel se k původně dvoupísmennému kódu okresu (Praha měla jen A a po něm postupně další písmena) začalo přidávat další písmeno.
V roce 1986 přišly mírně zmenšené značky s tenčím a menším provedením znaků, po rozpadu federace se ale ČR vrátila k původním větším a tlustším písmenům a číslicím. Všechny značky vydané od poloviny 60. let přitom jsou stále platné. To zejména u historických vozidel pomáhá zachovat dobovou věrnost.
Na přelomu tisíciletí se začaly značky vydávat podle krajů s tím, že první písmeno zleva určuje příslušnost k určitému kraji. Zmizela také pomlčka mezi dvojicemi číslic.
Od roku 2016 mohou motoristé žádat o registrační značku na přání, tedy s vlastním textem. Ta má osm znaků pro automobily a sedm pro motocykly, musí obsahovat alespoň jednu číslici a vydání jedné tabulky stojí 5 tisíc korun. Od roku 2019 také stát vydává značky začínající písmenem EL pro vozidla, jejichž emise CO2 na kilometr jsou menší než 50 gramů.