Článek
Samotná Rallye Monte Carlo při svém letošním konání oslavila 110. výročí od založení tohoto podniku. Vyhráli ji Sébastien Ogier s Julienem Ingrassiou na Toyotě Yaris WRC, ovšem pro českou, resp. československou účast na této soutěži je důležitější druhé místo v roce 1936.
Tehdy se totiž automobil značky Škoda této rallye účastnil poprvé, a to se Zdeňkem Pohlem a Jaroslavem Hausmanem v kokpitu Škody Popular Sport. Start soutěže připadl na 25. ledna 1936, tedy přesně před 85 lety.
Vůz měl čtyřválec z modelu Rapid o objemu 1,4 litru a umožňoval dosáhnout rychlosti až 110 km/h – ovšem neměl pevnou střechu. Jeho hmotnost tak byla 960 kilogramů s plnou 170l nádrží paliva, což stačilo na 1500 km jízdy, a vším nákladem, ovšem bez posádky.
Rallye Monte Carlo se tehdy jezdila úplně jinak, než tomu je dnes. Posádky si mohly vybrat z několika míst v Evropě, kde odstartují, a na to se s určitým předstihem dopravily. Samy a po vlastní ose, bez doprovodných aut a týmu mechaniků.
Československé duo zvolilo Atény, odkud odstartovalo. Jejich trasa z Atén vedla přes Soluň, Bělehrad, Budapešť, Vídeň, Štrasburk a Avignon do Monaka; cílový bod byl stejný pro všechny posádky, ať si vybraly jakékoliv místo startu a s tím i trasu. Na té byly samozřejmě kontrolní body.
Ze 105 aut, která tehdy na různých místech Evropy odstartovala, dojelo do cíle 72. Pohl s Hausmanem se ve třídě do 1500 ccm umístili druzí. O rok později jela stejná dvojice se Škodou Rapid, dokonce ve stejné třídě, ovšem tentokrát ze sicilského Palerma, umístila se čtvrtá.
Od té doby se Škoda na Rallye Monte Carlo podívala ještě mnohokrát, např. s tudorem, octavií TS, 130 RS nebo favoritem, a nejnověji také s fabií R5, kterých jezdí ve WRC2 spousta.
Tovární tým, za nějž jeli Norové Andreas Mikkelsen a Ola Fløene, letos také ve WRC2 zvítězil.