Hlavní obsah

Před 85 lety se Karel Čapek vydal do Alp. Škoda Popular poté novomanžele dovezla i na svatbu

Novinky, laz

5. července roku 1935 se spisovatel Karel Čapek vydal na dobrodružnou cestu do Alp. Ve voze Škoda Popular cestoval se svou budoucí manželkou, herečkou Olgou Scheinpflugovou. Jejich cestu v témže roce využila mladoboleslavská automobilka k propagaci Popularu. Přesto se v díle slavného autora najdou mnohem slavnější cestopisy, a tak tato cesta měla především osobní váhu.

Foto: Škoda Auto

Karel Čapek s Olgou Scheinpflugovou a automobilem Škoda Popular v červenci 1935 ve švýcarských Alpách (Julierpass, 2284 m n. m.).

Článek

V Čapkově domácnosti se vystřídaly dvě Škodovky s alpskými cíli, ovšem vlastněné partnerkou, herečkou Olgou Scheinpflugovou. Karel Čapek totiž pro závažné onemocnění nezískal „vůdčí list“, tedy řidičský průkaz.

Pro delší cesty dvojice využívala služeb profesionálních řidičů. Prvním vozem byl litrový čtyřválec Popular typu 418. Šlo o uzavřený dvoudveřový automobil v hodnotě 19 900 Kč. Čtyřsedadlový Popular o výkonu 22 k (16 kW) bez posádky vážil asi 750 kg a dosahoval rychlosti 90 km/h při spotřebě 7,5 l na 100 km.

Tři předválečné škodovky, o kterých jste možná nikdy neslyšeli

AutoMoto

V pátek 5. července 1935 se Karel Čapek s Olgou Scheinpflugovou vydali tímto vozem na dovolenou do Alp a na Slovensko, během níž spisovatel požádal herečku po patnáctileté známosti o ruku.

Po návratu do Prahy je 26. srpna 1935 Popular dovezl na svatbu. V reklamní kampani značky se v roce 1935 uplatnil dopis populární umělkyně, pózující s vozem Popular na vysokohorské silnici:

Dopis Škodovce. Ráda podepisuji, že zasněžené hory v pozadí jsou nekašírovaná skutečnost a naprosto žádné divadelní dekorace. Jsou to pasy Švýcar a Dolomit, jichž výšku 2200 m Popular vyjel bez práskání bičem. Mám na svůj malý vůz hezké vzpomínky jako žena i jako šofér, tak až ho roztrhám, koupím si asi zase něco z Vašich stájí. Srdečně Olga Scheinpflugová.

V pondělí 8. března 1937 vystřídal v domácnosti Karla Čapka původní Popular automobil střední třídy Rapid, opět s dvoudveřovou uzavřenou karoserií.

Tímto čtyřmetrovým vozem, dosahujícím díky čtyřválci 1386 cm3 o výkonu 31 k (23 kW) rychlosti až 100 km/h při 9,5litrové spotřebě lihobenzinového paliva, se manželé v létě 1937 znovu vydali do Alp. Tentokrát je asi 3500 dlouhá trasa dovedla až do Chamonix, na úpatí Mont Blanku. Tyto Čapkovy vozy se do současnosti zřejmě nedochovaly.

Foto: Škoda Auto

Škoda Rapid, se kterou se Čapek vydal na druhou alpskou trasu, se nedochovala. Vystavený kus v Památníku Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše má výrobní číslo 48 443, na den stejně starý nedochovaný originál měl 48 434.

Foto: Škoda Auto

Čapkova garáž v Památníku Karla Čapka ve Staré Huti u Dobříše.

Související témata:

Výběr článků

Načítám