Článek
Třebaže se mladoboleslavská automobilka věnuje motorsportu už od počátku 20. století, kdy se ještě jmenovala podle svých zakladatelů Laurin & Klement, a závodila i v meziválečných letech, dnešním fanouškům budou jistě známější stroje poněkud mladší.
Škoda slaví 120 let motorsportu: Tohle byli první čtyřkoloví vítězové z Mladé Boleslavi

Jeden z nich dokonce letos slaví 60. výročí významného úspěchu – je to Octavia Touring Sport a ten úspěch se dostavil na Rallye Monte Carlo v roce 1961.
Návrat škodovek na závodní tratě umožnilo mírné politické tání konce 50. a začátku 60. let minulého století. Škoda se Rallye Monte Carlo účastnila naposledy v roce 1949 a pak až v roce 1956, ale to nejdůležitější přišlo až o dalších pět let později. Finská soukromá posádka Esko Keinänen-Rainer Eklund získala s octavií TS první místo ve své třídě a šesté místo celkově.

Škoda Octavia TS 1200
Octavia TS měla řadový čtyřválec o objemu 1089 ccm a oproti základní verzi dostala dva spádové karburátory Jikov 32 SOPb. Nové bylo také sací potrubí a písty, které díky deflektorům zvětšovaly kompresní poměr na 8,4:1. Takto upravený motor dával 50 koní a 74,5 N.m.
V roce 1961 nicméně octavii a felicii čekala modernizace, jejíž největší novinkou byla verze Super. Původní motor byl převrtán na objem 1221 ccm a dával 47 koní při kompresním poměru 7,5:1, ovšem jeho verze pro octavii TS 1200 díky stejným úpravám jako u menšího motoru dával 55 koní a 86,2 N.m. A šikovní úpravci dokázali z motoru vydolovat údajně až téměř 100 koní.

55 koní je dnes u soutěžního speciálu nemyslitelných, v 60. letech to však nebylo špatné číslo. Tím spíš, když octavia vážila necelou tunu.
Zmíněný finský úspěch na Rallye Monte Carlo nebyl jediný. Keinänen svou třídu vyhrál i v následujícím „Monte” a také v roce 1962 dojel první ve své třídě na Rallye tisíce jezer ve Finsku. Tam jeho výkon stačil na druhé místo celkově za Paulim Toivonenem na Citroënu DS 19.
V roce 1963 octavia opět vyhrála Rallye Monte Carlo, ovšem díky norské posádce Gjölberg-Karlan. Keinänen ten rok dojel čtvrtý v celkovém pořadí na sněžné rallye ve Finsku, česká posádka Josef Vidner-Bohuslav Staněk zvítězila ve třídě do 1300 ccm na Tour d'Europe a v absolutním pořadí se umístila pátá.