Hlavní obsah

Před 60 lety byl uveden Renault 16, jeden z prvních hatchbacků

1:59
1:59

Poslechněte si tento článek

Ženevský autosalon byl vždy všeobecně považován za nejvýznamnější automobilovou výstavu v Evropě a během své téměř 120leté historie zažil řadu slavných premiér. Na autosalonu se také vyhlašovaly výsledky motoristické ankety evropské Auto roku. Jedním ze zásadních modelů historie automobilismu, který měl v Ženevě premiéru, byl francouzský Renault 16, který byl představen 1. března 1965 a který vstoupil do historie jako průkopník karoserie typu hatchback.

Foto: Profimedia.cz

Renault 16

Článek

Renault 16 nebyl sice prvním vozem s výklopnou zádí, rozhodně má ale velkou zásluhu na rozšíření tohoto řešení, jež nabízí variabilní a také dobře přístupný interiér. Tímto modelem francouzská automobilka navíc opustila koncepci s motorem vzadu a poháněnou zadní nápravou.

Díky nezávislému zavěšení všech čtyř kol a odpružení torzními tyčemi poskytoval i vynikající jízdní pohodlí. Netradiční bylo uložení převodovky před motorem a nestejný rozvor na levé a pravé straně. Vpravo byl rozvor kratší, což bylo způsobeno příčným uložením zadních pérovacích torzních tyčí.

Foto: Profimedia.cz

Renault 16 na veletrhu v Brně roku 1965

První modely měly motor o objemu 1,5 litru s výkonem 40 kW. Později „šestnáctky“ získaly i výkonnější motory, ve výbavě se objevily například automatická převodovka, pětistupňová převodovka, elektrické ovládání oken či otvírací část střechy.

Vůz, ověnčený titulem Automobil roku 1966, který se díky politickému uvolnění v 60. letech objevil i na československých silnicích, se vyráběl až do roku 1980, z továren vyjelo na 1,9 milionu kusů.

Portugalský prezident si v Praze prohlédl ikonický Havlův renault

AutoMoto

Renault má systém pro rychlé hašení elektromobilů, zdarma ho nabízí i konkurenci

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám