Hlavní obsah

Před 55 lety se Rumuni dočkali vlastního auta

Rumunsko patřilo v rámci zemí socialistického bloku mezi ty, kde strojírenství nemělo příliš velkou tradici. Přesto ale vedení státu toužilo po výrobě vlastního vozu. V polovině 60. let minulého století se nakonec Rumuni dohodli s francouzským Renaultem, od kterého získali licenci na typ 12. První kus rumunské varianty Dacia 1300 opustil továrnu ve městě Mioveni 23. srpna 1969. Ve výrobním programu automobilky zůstal automobil přes 35 let.

Foto: Profimedia.cz

Dacia 1300 Break na strojírenském veletrhu v Brně

Článek

Ještě předtím, než se začal vyrábět na svou dobu pokrokový sedan s motorem vpředu a pohonem předních kol, který skončil třetí v anketě o evropský Automobil roku 1970, si Rumuni vyzkoušeli produkci osobního renaultu s modelem Dacia 1100.

To byl ve skutečnosti Renault 8 - hranatý vůz s motorem vzadu a pohonem zadních kol - skládaný zpočátku prakticky kompletně z dovezených dílů. Až časem přibyly domácí pneumatiky nebo další díly. Během tří let (1968 až 1971) vzniklo přes 30 000 kusů.

Dacia chce zaútočit na Škodu Octavia, chystá fastback a kombi

AutoMoto

V létě 1969 pak začala produkce rumunské verze „er dvanáctky“, a to prakticky ve stejné době, jako ve Francii začali vyrábět originál. Ani Dacia 1300 se první roky neobešla bez dílů dovážených z Francie, postupem času ale jejich podíl klesal. Podobně jako další východoevropské automobilky - třeba jugoslávská Crvena Zastava - ale rumunská továrna doplatila na málo výkonné hospodářství a nedostatek peněz na inovace a vývoj (či alespoň koupi licence) zbrusu nového vozu.

Ve Francii vyjel poslední Renault 12 z továrny v roce 1980, kdy už byl na trhu jeho nástupce R18, a v červenci 2004, kdy v Rumunsku končila výroba původní dacie, už byla na trhu v této kategorii druhá generace laguny (případně o něco menší druhá generace modelu Megane). Rumuni během let u dacie provedli spíše kosmetické změny, měnila se přední část, kromě sedanu a kombi se vyrábělo i kupé, hatchback nebo pick-up, základ ale až do konce výroby zůstával stejný jako v roce 1969.

Továrna sice od 80. let vyvíjela nový vůz, který se později na trhu objevil v roce 1995 pod názvem Dacia Nova a ze kterého vznikly i typy SuperNova a Solenza, nový impulz jí dal ale spíše příchod Renaultu před 25 lety.

Pod taktovkou nového majitele nejen v roce 2006 skončila produkce původního vozu (posledním ze zhruba 2,5 milionu exemplářů byl pick-up), ale hlavně se začalo s výrobou novodobých dacií, které na trhu slaví úspěch díky kombinaci osvědčené techniky a příznivé ceny.

Za volantem nové Dacie Duster: Vydařený mezigenerační skok

Testy

Dacia Sandero je nejprodávanějším autem Evropy

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám