Článek
Prvním vozem, který v tehdejší ČSSR zamířil na dnes zcela běžné crash testy, byla žlutá Škoda 100. Schvalovací test provedl Ústav pro výzkum motorových vozidel a pomohl tak Škodě začít prodávat i na trh do Francie, kam bylo nutné výsledky tohoto testu dodat. Tehdy se posuzoval posun volantové tyče po nárazu do stěny, dnes se počítá posun celého sloupku řízení.
Zbytky vyasfaltované dráhy jsou dodnes patrné na hostivické části pražského ruzyňského letiště. Vozy se zde proti dnes již neexistující betonové zdi rozjížděly s pomocí parní rakety a kolejnice. Do současnosti se unikátní vynález bohužel nedochoval, pouze jako replika.
Jedná se o cisternu a elektrocentrálu, která vodu v ní nahřála a po hlasité explozi ji tryska v podobě páry vypustila ven. Stroj přitom nesl ryze český název FODRŠAMARUPUSOPR, který se skládal z počátečních jmen pracovníků testovacího centra.
Ženám dvojnásobně hrozí, že po nehodě zůstanou uvězněné ve vozidle, říká studie
Vůz tehdy do zdi narážel v rychlosti přibližně 48,3 km/h. Před samotnou zkouškou ale ve voze musel sedět i řidič, který ověřoval parametry. Před zdí vždy vůz, který na poslední metry sjel z kolejnice, zastavil, což je v dnešních podmínkách nemyslitelné. Raketa se pak sama zastavila o klínovou nájezdovou brzdu umístěnou na konci kolejnice. Vůz Škoda 100 tehdy při zkouškách uspěl.
Úspěch testovacího centra v Československu se rychle rozkřikl a chtěly zde crash testy provádět i další automobilky z východního bloku. V roce 1975 se tak vše přesunulo do nového areálu v rámci továrny Avia Letňany. Po privatizaci pak halu převzala německá společnost TÜV Bayern a přesunula ji přímo do areálu Škoda Auto v Úhelnici. V roce 1996 tam prvním crash testem prošla octavia první generace.
Škoda Auto později dohlížela na většinu inovací a investic do testovacího centra a v roce 2011 pak zkušebnu zcela převzala.
„Dnešní crashová laboratoř Škody je tedy 200 metrů dlouhá a obsahuje dvě tzv. měřiště na provádění zkoušek. Zkušebna je tak schopna provádět dvě zkoušky v jeden den. Zkušebna dnes provádí převážně vývojové crashové zkoušky dle požadavků koncernu VW a různých světových NCAP požadavků (nezávislá sdružení spotřebitelů – v Evropě Euro NCAP, v Číně China NCAP…),“ stojí v prohlášení automobilky.
Předseda podnikové rady Škodovky nastínil, jak náročné je přestavět továrny na výrobu elektromobilů
Kromě všech vývojových crash testů je díky pokračující spolupráci s firmou TÜV SÜD Czech laboratoř schopna provádět nadále zkoušky homologační, kterými celá tato padesátiletá historie započala. Nesložitější zkoušku, kterou umí v laboratoři provést, je srážka dvou vozidel při rychlosti 50 km/h. Celý systém je ovšem připravený i na zvýšení rychlosti až na 65 km/h.