Článek
Škoda Garde si svůj světový debut odbyla už 13. září roku 1981 na strojírenském veletrhu v Brně jako nástupce Škody 110 R. Auto mělo rovněž karoserii ve stylu kupé, tedy se dvěma dveřmi a svažující se kapotou směrem k zádi. Na trh dorazil vůz s novým vzhledem, hranatými světlomety, ale i tradičním pohonem zadních kol.
Sériová výroba auta začala ve východočeských Kvasinách, a to už počátkem října 1981. Auto se v Československu prodávalo pod názvem Garde, ale v zahraničí se více ujaly varianty jako 120 R Coupé nebo Rapid.
Vůz vážil jen 915 kilogramů a z 0 na 100 km/h dokázal zrychlit za 18 sekund a také díky maximální rychlosti až 150 km/h byl považován za sportovně laděné auto. Na druhou stranu bylo ale Garde také úsporné, protože při rychlosti 90 km/h udávalo spotřebu jen 6,5 litru. Pod kapotou mělo auto čtyřválec o objemu 1 174 kubických centimetrů a výkonu 58 koní.
Škoda obnovila výrobu enyaqu
Největší milník ovšem vůz paradoxně zažil, když se jeho výroba přesunula do Bratislavy. Tamní Bratislavské automobilové závody totiž v březnu 1980 podepsaly smlouvu s mladoboleslavskou Škodou a o 2 roky později, právě 30. dubna 1982 se zde poprvé rozeběhla linka se Škodou Garde.
Bohužel, BAZ nedokázalo dodržet výrobní kapacity a za tři roky firma produkovala jen tři a půl tisíce vozidel. Vedení přitom Škodě přislíbilo 17 tisíc vozů ročně.
Velkým zlomem pro bratislavskou automobilku byl až rok 1991, kdy 80 % akcií odkoupil německý Volkswagen. O sedm let později už VW vlastnilo celých sto procent akcií a z továrny pak začaly vyjíždět nové vozy – značky Volkswagen, Audi, Porsche, Škoda i Seat.
Škoda pustí vlajkovou loď na Slovensko, Češi díky tomu nepřijdou o praktické překvapení
Stejný přesun, tedy z Kvasin do Bratislavy, čeká v příštím roce i vlajkovou loď. Škoda Superb příští generace se v hlavním městě Slovenska bude vyrábět vedle příštího Volkswagenu Passat. Podle dřívějšího vyjádření automobilky si tím Škoda uvolní kapacity pro tuzemskou produkci populárních SUV.