Hlavní obsah

Před 40 lety bylo vyrobeno první rodinné MPV. Praktické vozy dnes z trhu mizí

Před 40 lety, 2. listopadu 1983, sjel z výrobní linky firmy Chrysler první model vozu MPV, Dodge Caravan. MPV je označení pro víceúčelové auto (z anglického multi-purpose vehicle), které se tvarem podobá dodávce. Taková auta bývají označována jako minidodávky či minivany. V anglicky mluvících zemích Evropy a v Indii je užíván termín MPV, ve východní Asii jsou tyto vozy označovány jako MUV.

Foto: Dodge

První generace Dodge Caravan

Článek

Dodge Caravan se prodával především ve Spojených státech a Kanadě, v Evropě a na dalších mezinárodních trzích se prodával zejména pod značkou Chrysler – buď jako Chrysler Voyager, nebo Chrysler Caravan.

Zakladateli a průkopníky aut MPV byli Hal Sperlich a Lee Iacocca, jenž stál u zrodu i legendárního Fordova Mustangu. Jejich společnou myšlenkou byl automobil, který byl pracovně označován Mini-Maxi. Tento název vyjadřoval vše potřebné – malé rozměry vozu a velký vnitřní prostor.

Představen byl v listopadu 1983, tedy o rok dříve než Renault Espace, kterého Evropané označují jako průkopníka kategorie MPV. Okamžitě se stal prodejním hitem, ocenily ho hlavně rodiny hledající prostor a pohodlí.

Minivany firmy Chrysler (nyní Stellantis) včetně modelu Dodge Caravan se vyráběly v americkém St. Louis a kanadském Windsoru. Dodge Caravan vyráběla společnost Chrysler v letech 1983–2020, v roce 1987 byl představen Dodge Grand Caravan s dlouhým rozvorem. Bylo vyrobeno celkem pět generací Dodge Caravan. Výroba skončila v srpnu 2020.

Foto: Profimedia.cz

Jim Holden, prezident DaimlerChrysler, pózuje s novým Dodge Caravan na North American International Auto Show 10. ledna 2000 v Detroitu. Nový caravan je vybaven novými elektricky ovládanými posuvnými dveřmi s ručním ovládáním a větším motorem

Foto: Profimedia.cz

Pátá generace Dodge Caravan vyráběná od roku 2008 do 2020

Od uvedení na trh koncem roku 1983 se po celém světě prodalo více než 14,6 milionu minivanů Chrysler; model Pacifica se v USA prodává dodnes.

Obliba MPV rostla ještě dlouho v novém tisíciletí, ovšem postupně začala vymírat. Důvodem jsou módní SUV, které neposkytují takovou variabilitu a prostornost interiéru, ale mají vyšší posez a jsou líbivější. Doplatily na to i takové legendy jako zmíněný Espace, ze kterého je SUV, ale i řada Picasso od Citroënu nebo velkoprostorové fordy.

Renault Espace je zpět jako sedmimístné SUV

AutoMoto

Citroën se po 30 letech loučí s MPV, Grand C4 Spacetourer končí

AutoMoto
Související témata:

Výběr článků

Načítám