Hlavní obsah

Před 140 lety se narodil Hans Ledwinka, nejslavnější konstruktér Tatry

Novinky, mb, ČTK

Před 140 lety, 14. února 1878, se narodil nejslavnější konstruktér značky Tatra - Hans Ledwinka. Absolvent průmyslové školy v rakouské Vídni nastoupil v roce 1897 do firmy Nesselsdorfer Wagenbau-Fabriks-Gesellschaft a stál u zrodu automobilu NW Präsident. Firma se přejmenovala na Tatru, Ledwinka stvořil „tatrovácký” páteřový rám, základ legendárních Tatrovek 11, 77 a 87.

Foto: ČTK

Dr. techn. Ing. Hans Ledwinka, dr. h. c.

Článek

Tatra byla založena v roce 1850 Ignácem Šustalou v Kopřivnici (Nesselsdorfu) jako výrobce bryček a kočárů. Jméno Tatra se však objevuje až v roce 1919. V roce 1897 vznikl první osobní automobil  NW Präsident.

Na konstrukci Präsidentu se podílel i Hans Ledwinka, tehdy čerstvě nastoupivší konstruktér. Od té doby bylo uplatnění v kopřivnické automobilce dominantou jeho kariéry. Pracoval v ní se dvěma přestávkami v letech 1902–1905 a 1916–1921 až do konce druhé světové války v roce 1945.

Foto: Profimedia.cz

Tatra 11, první automobil s tatrováckým páteřovým rámem Hanse Ledwinky

Časem se stal technickým ředitelem a později šéfem celé továrny. Pod jeho vedením vznikaly vozy, které měly řadu unikátních řešení. Mimo jiné jako první zavedl do sériové výroby brzdy na všech kolech.

V roce 1923 představil tzv. páteřový rám – zcela novou koncepci automobilu, které se dodnes říká „tatrovácká”. Jejím základem je podvozek tvořený centrální nosnou rourou s nezávisle uloženými výkyvnými poloosami. Vpředu byl umístěn vzduchem chlazený motor a převodovka.

První z takto řešených vozů, Tatra 11, položil základ celé řadě osobních automobilů. Legendární Tatra 77 se v roce 1934 stala prvním sériově vyráběným vozem s aerodynamickou karosérií. Na ni navázala neméně slavná Tatra 87, která se osvědčila i při slavných výpravách Miroslava Zikmunda a Jiřího Hanzelky.

Foto: Pavel Otevřel

Konečně v cíli. Po dvou tisících kilometrech.

Ledwinkovy zásluhy na rozvoji českého automobilového průmyslu jsou nezpochybnitelné. Přesto po druhé světové válce, ve vysokém věku, strávil pět let v komunistickém vězení – za údajnou kolaboraci s nacisty. Jako vysoce postavený muž velké automobilky s nimi však nemohl za války nekomunikovat.

Po propuštění mu Tatra nabídla návrat do firmy. Toho ovšem nevyužil, odstěhoval se do Rakouska a později do německého Mnichova, kde 2. března 1967 ve věku 89 let zemřel. V roce 1992 byl posmrtně rehabilitován a jeho soudní proces byl označen za zmanipulovaný. V roce 2007 byl uveden do automobilové síně slávy.

Výběr článků

Načítám