Článek
Přesně 16. července roku 1894 vyrazil baron a průmyslník Theodor von Liebieg se svým vozem Benz Victoria na hodně dlouhou cestu. Z Liberce se vydal do Gondorfu u Koblenze a trasu dlouhou 939 km ujel za 7 dní, což odpovídá neuvěřitelným 134 kilometrům za den. Zařadil se tak mezi propagátory jízdy automobilem nejen u nás.

Posádka před rekordní jízdou, von Liebeg vpravo.
Jméno von Liebiega je spojeno s počátky automobilismu. Jako první v Čechách si pořídil automobil Benz Victoria již v roce 1893 a byl také prvním, kdo obdržel řidičský průkaz. Na svou pamětihodnou jízdu se vydal s přítelem, medikem Franzem Stranskym. Nešlo ale v žádném případě o snadnou projížďku.

Benz Victoria byl spíše kočárem.
Benz Victoria poháněl jednoválcový zážehový motor o výkonu 4 koňských sil, měl otevřenou karoserii, která posádku chránila méně než dobové dostavníky tažené koňmi, a náročné bylo nejen ovládání, ale také údržba vozu se ztrátovým vodním chlazením. Kvůli němu bylo nutné doplňovat během jízdy nejen benzin, ale také chladicí kapalinu.

Rodina Carla Benze a Theodor von Liebeg.
Podle dobových údajů spotřeba vody výrazně překonávala spotřebu paliva: na 100 kilometrů vůz vyžadoval 21 litrů benzinu a 150 litrů vody. Přitom palivo se shánělo těžko, benzin byl v té době dostupný jen v lékárnách nebo v obchodech s drogistickým zbožím. Trasu o délce 939 kilometrů završili průkopníci jízdy automobilem po sedmi dnech 22. července 1894.

Zrestaurovaný vůz v Národním technickém muzeu
Čistý čas jízdy činil 69 hodin, průměrná rychlost tedy dosáhla 13,6 km/h. Theodor von Liebieg tuto památnou jízdu vykonal ve věku pouhých 22 let a jen rok poté, co si první vůz v Čechách a třetí v Rakousko-uherském císařství koupil.
Konkrétní vůz si nyní mohou prohlédnut návštěvníci Národního technického muzea v Praze, kde je v 60. letech zrenovovaný exemplář vystaven v hlavní hale s dopravní technikou.